Kronik afLars Ehrensvärd Jensen

Lars Ehrensvärd Jensen er major, jæger, og bestyrelsesmedlem, kreds 7, Danmarks Jægerforbund.

Det er urimeligt at fordømme jægere. Mennesket har dræbt dyr i titusinder af år. Det er en del af vores DNA. I tidligere tider har mennesket udryddet dyrearter, men moderne jagt er velreguleret og ’høster’ kun af naturens store overskudsproduktion.

Dansk jæger: Stop fordømmelsen. Jeg skyder dyr, og jeg er stolt af det

Lyt til artiklen

Jeg er jæger. Det er jeg faktisk stolt af. Jeg går på jagt, fordi jeg er nødt til det. Når jeg er på jagt, så føler jeg livet bruse stærkt og intenst. Jeg føler mig som en del af naturen.

Men jagten er under pres i Danmark og særligt i disse år. Vi har en regering, som synes ligeglad med jagten. Som sælger den i lunser til støttepartierne. EU har overvejet at forbyde jagt og lystfiskeri på 10 procent af dansk territorium. EU sætter i forslaget jagt og fiskeri lig med minedrift; helt tosset. Fornybare ressourcer kontra ikke-fornybare ressourcer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her