Kronik afMarianne With Bindslev

Marianne With Bindslev er tidl. kommunikationschef, nu på familieeventyr i Boston. Forhenværende ungdomslandsholdsspiller og elitespiller i bl.a. Fortuna Hjørring og Ølstykke FC. Mangeårig træner og leder for piger og drenge i Skjold Birkerød. Tidl. bestyrelsesmedlem i Skjold Birkerød og medlem af advisory board for FC Nordsjælland Women

EM, der skydes i gang for fyldte tribuner i England i denne uge, ser ud til at blive et historisk gennembrud for kvindefodbolden. Men der er stadig lang vej til ligestilling i Danmark, for det er vanskeligt at gøre op med en heftig cocktail af historie, kultur og struktur.

Tidligere elitespiller: En 13-årig dreng har markant større muligheder for at udleve sit fodboldtalent end en 13-årig pige

Lyt til artiklen

Jeg fik en klump i halsen og fugtige øjne, da jeg for nylig på en plæne i en fjern afkrog af West Virginia (under en fodboldturnering med min datter) så spillerne på kvindelandsholdet synge ’Der er et yndigt land’ foran et rekordhøjt antal tilskuere i et brølende Parken klædt i rødt og hvidt.

»En af de bedste oplevelser i min karriere«, skrev verdensstjernen Pernille Harder efterfølgende på Instagram om oplevelsen, der var Harders og landsholdskammeraternes første landskamp i Parken.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her