Kronik afBea Møgeltoft

Freelance, mentor, skriver om neurodivergens på neurospiceupyourlife.dk

Arbejdskulturen trænger til et blidt puf i en mere rummelig retning. Lad os skabe et arbejdsmarked, der i højere grad kan rumme alle typer hjerner. Også de udfordrede og dem med diagnoser. Sådan nogle som mig.

Det var, som om jeg ikke havde fået udleveret den manual til arbejdslivet, andre navigerede efter

Lyt til artiklen

Utallige er de gange, jeg har ledt efter min arbejdstelefon, mens jeg har talt i den. Kun overgået af det antal gange, jeg efter møder er styret direkte mod en væg, som jeg har hamret hovedet ind i, i frustration over at jeg nu igen fik sagt for meget, var for direkte og fik udstillet grimme følelser. Hvorfor kan jeg ikke bare tie stille? Hvorfor er min mund altid lukket med syv små højttalere?

Jeg er neurodivergent. Dette ord, der betegner personer med bl.a. autisme og adhd, har jeg først for nylig lært at kende. Det føles uvant at sige, at jeg er neurodivergent. Jeg har derimod et helt livs levet erfaring med at være ’the odd one out’; anderledes, weird, for meget og utilpasset.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her