Kronik afMaria Sejersten Jeppesen

Journalist

Vi svigter de højtbegavede børn. Jeg og mange andre forældre til højtbegavede børn føler afmagt, og at det er et lotteri, om det lykkes at finde en god skole. Mange familier ender helt nedbrudte.

Frustreret mor: Min søn er højtbegavet. Hvorfor kan folkeskolen ikke rumme ham?

Lyt til artiklen

At have et højtbegavet barn er ikke (kun) en gave. Det har vist sig at være en tung byrde og en smertefuld og ensom færd i et skolesystem med manglende viden og kompetencer. Her kræver det, at man som forældre besidder lige dele ressourcer og held for ikke at ende med et barn i total mistrivsel.

Når jeg fortæller folk om, hvordan min nu otteårige søn allerede kunne læse flydende i børnehaven, hvordan han i en meget tidlig alder benyttede sig af fremmedord og ville debattere komplekse emner som universet og døden eller om, hvordan han i sommerferien gik på Duolingo for at lære spansk, så møder jeg tit de samme reaktioner.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her