Kronik afAlexander Luis Dominguez

holder sabbatår.

82 procent af alle transkønnede personer har overvejet at begå selvmord, og hele 40 procent har forsøgt det. Jeg er selv en del af den statistik. Hvis kønsbekræftende behandling havde været tilgængelig for mig tidligere, så kunne jeg have undgået flere år præget af selvhad, selvskade og selvmordstanker.

Nej, Morten Messerschmidt, vi forsvinder ikke, uanset hvor hårdt du kæmper, og vi har altid været her

Lyt til artiklen

Når jeg går på arbejde og generelt navigerer igennem min dagligdag, behøver jeg som regel ikke at skænke min kønsidentitet en eneste tanke. Det er befriende. Jeg kigger ikke længere i spejlet og mærker en gribende trang til at blive hjemme, fordi jeg ikke vil have, at folk ser mig. Og det gør mig glad.

Min stigende trivsel og livsglæde kan jeg takke mine hormoner og min topoperation for, og det forløb gik lige så stille i gang i 2019 hos Center for Kønsidentitet i Aalborg. Nu forsvinder jeg nogle gange ind i min egen boble, hvor jeg nærmest glemmer, hvor svært det har været, fordi jeg er på den anden side og kan ånde lettet op. Men jeg tænker tit på alle dem, som ikke er i gang med deres transition endnu, og som stadig kæmper hver dag for at overleve med deres dysfori.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her