Kronik afMaria Ørskov Akselvoll

Maria Ørskov Akselvoll er sociolog, ph.d., forfatter til 'Det grænseløse forældreskab'.

Den digitale skole-hjem-kommunikation fejrer 20 års jubilæum i år. Den har gennemsyret alt – men er det forkætrede Aula-system egentlig til fordel for eleverne?

Forsker: Jeg var med til at skabe Aula. Fortryder jeg? Nej, men jeg er skuffet

Lyt til artiklen

De skilte sig lidt ud fra det mere krøllede universitetssegment, de to nydelige herrer i pænt tøj, som sad på tilhørerrækkerne ved mit ph.d.-forsvar i december 2016. Måske derfor gik jeg, inden det begyndte, hen og hilste på dem. Det viste sig, at de kom fra Aula-projektet. Søndagens forside på Berlingske med overskriften ’Forældreintra presser børnefamilierne’ havde fanget deres opmærksomhed, og de var nu kommet for at høre om min forskning om forældres oplevelser med det system, som Aula et par år senere skulle erstatte

Nogle måneder senere kom vi igen i kontakt. Fundene fra min ph.d. om Forældreintras bivirkninger havde gjort stort indtryk på Aula-folkene, som jo stod over for den opgave at skulle lave en platform, der var bedre end det forhadte Forældreintra. De var nu blevet optaget af de problemer, som et digitalt skole-hjem-samarbejde også medfører for forældrene: et stort og konstant arbejde med at følge med i, og op på, al informationen. Og de havde fået blik for, at forældre har meget forskellige forudsætninger for at kunne håndtere såvel et it-system som det faktum, at daglige beskeder fra skolen mange steder var blevet new normal.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her