Kronik afMaria Zahle Kasper Bonnén

Kaspar Bonnén kuraterer sammen med Sarah McNulty udstillingsrækken 'På korte kontrakter' om kunstneres arbejdsforhold. Maria Zahle udstiller nye værker som del af dette projekt på den Frie Udstillingsbygning i september. Kaspar Bonnén og Maria Zahle er begge billedkunstnere bosat i København.

Der mangler værksteder og atelierer, hvor kunstnere kan arbejde i hovedstaden. De høje huslejer presser kunstnerne ud. Politikerne må gøre noget.

De nye byggerier har ikke gjort København billigere at bo i, det er tværtimod en af de dyreste byer i Europa

Lyt til artiklen

Vores hovedstad har de sidste 50 år gennemgået en rivende udvikling fra middelalderbymed brokvarterer til europæisk metropol med højhuse og storcentre. I slagskyggen af denne neoliberale solstrålehistorie finder vi kunstnerne og naturen, som igen og igen har måttet vige (atelier)pladsen til fordel for mere profitgivende byggerier.

Se igennem mig, selvom jeg er lidt snavset, de grå dråber på ydersiden, og farvede stænk på indersiden. Det regner nu, og på taget af mørkt tagpap over Føtex flyder lidt skrald rundt i pytterne mellem ventilationsskakte og tekniske installationer. Indenfor er der næsten tomt, enkelte reoler og flyttekasser er ved at blive båret ud, de mange lag af billeder stakket langs væggen er fjernet, musikanlægget er slukket, og køleskabet med rugbrød, mælk, og pikant-ost er tømt og sat i en flyttebil. Væggen modsat mig er malet hvid – og er ikke længere lyserød. De sidste kunstnere har hentet deres ting, og atelierfællesskabet Golden Enterprise har sagt farvel.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her