Kronik afSøren Ulrik Thomsen

Søren Ulrik Thomsen er forfatter. Kroniken er en redigeret version af hans tale ved modtagelsen af Henning Larsens Legat i år.

At hylde urbanitet og have en forkærlighed for gamle slumkvarterer er ikke bare nostalgisk romantik. Det er en helt reel debat om, hvordan København har udviklet sig – og skal udvikle sig fremover.

Søren Ulrik Thomsen: Så kan vi sammen sidde og græde ned i øllen på et brunt værtshus, mens vi mindes det lilla plys på væggene på Diskotek Revolution på Åboulevarden

Lyt til artiklen

Henning Larsens bygninger er rene æstetiske åbenbaringer, som altid har fascineret mig, og som jeg aldrig kan se mig mæt på, så at modtage en pris i hans navn er i sig selv en meget stor ære.

Men også af en anden grund er det mig en glæde at modtage en pris, der bærer den store moderne arkitekt Henning Larsens navn, nemlig at jeg føler, at jeg hermed i en vis forstand har Fondens ord for, at mine bypolitiske synspunkter ikke kan afvises som nostalgisk slumromantik, hvad de let bliver, af folk, der ikke lytter godt nok efter, hvad der egentlig bliver sagt, men straks reagerer på signaler.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her