Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Kronik afMia Willaume

Mia Willaume er billedkunstner.

Jeg blev anklaget for voldsomme forbrydelser, anklager, der tog ekstremt meget på mine kræfter. Da de blev droppet efter seks måneder, skete det uden beklagelse eller noget, blot med en besked i e-Boks. Er det virkelig en værdig måde at behandle folk på?

Kunstner: Politiets anklager gjorde mig syg af stress og bekymring

Lyt til artiklen

En dag midt i min sommerferie fik jeg en besked i e-Boks, som jeg næsten ikke turde åbne. For i beskeden stod afgørelsen på den første og eneste gang, jeg har været sigtet, været til afhøring hos politiet, fået taget fingeraftryk,dna-mundskrab og de fotos, politiet tager af en sigtet: Forfra. Og fra hver side. Enten ville beskeden ødelægge vores ferie totalt, eller også ville den bringe forløsning, så vi kunne ånde lettet op.

Sigtelsen var frafaldet. Et halvt år i utryghed og frygt var slut. I dagene efter modtog jeg lykønskninger fra familie og venner. Men jeg var tom, hverken lettet eller glad over, at sagen – som i måneder havde fyldt min hverdag, nær ødelagt min indtjening, nær kostet mig mit parforhold og helt sikkert havde genfremkaldt angst og stress – var afsluttet til min fordel.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her