Kronik afClaus Møller Jørgensen

Claus Møller Jørgensen er lektor i historie på Aarhus Universitet.

I stedet for at begræde en fjern guldalder skulle kritikerne glæde sig over mangfoldigheden. Der har næppe nogensinde været så meget dansksproget historieskrivning, podcasts og bøger, som der er i dag.

Stop nu med at insistere på, at humaniora er i dyb krise. Det går meget, meget bedre end den udbredte undergangsfortælling

Lyt til artiklen

For et stykke tid siden skrev Ove Korsgaard en kronik her i avisen, hvor hans påstand var, at humaniora og især universitetsfaget historie er i krise. Korsgaards kronik kan ses som et symptom på, at der er en meget udbredt ringe forståelse af, hvad humaniora egentligt er for uddannelser. Jeg skriver uddannelser i flertal, fordi der er ganske stor forskel på de humanistiske fag. Sprogfag, filosofi og historie er mere forskellige, end de er ens. Derfor skal jeg i det kommende holde mig til historiefaget, som er det, jeg som underviser kender til.

Problemet med humaniora og historie er, at de ikke lever op til det dannelsesmål Korsgaard opstiller. De bidrager ikke til national bevidsthedsdannelse. Humaniora og historie tilbyder ikke en samlet kosmologi, og giver ikke svar på, hvad vi som menneske og samfund skal gøre? Forklaringen er ifølge Korsgaard en forandring fra hans generation af humanister med sund fornuft til en ny generation af teoretiske forskere.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her