Kronik afMonika Maria Yazdani

Monika Maria Yazdani er stud.cand.psych, Københavns Universitet.

Mennesker er komplekse. Den kompleksitet har det psykiatriske system, som det er sammensat i dag, alvorligt svært ved at rumme. Det har jeg oplevet på egen krop og sind.

Ung kvinde: »Det kan jeg godt se er træls«, svarer lægen, da jeg fortæller, at jeg har mange selvmordstanker

Lyt til artiklen

Første gang, jeg får selvmordstanker, bliver jeg overrasket. Det kommer nærmest snigende, men samtidig overrumplende, og det gør fysisk så ondt, at jeg må ligge sammenrullet på sengen. Nogle gange som en tanke om, at det hele ville være meget bedre og lettere, hvis jeg ikke var her. Andre gange som et håb om, at jeg kommer til skade og dør. Andre gange igen som et ønske om ikke at være blevet født. Det føles skamfuldt og ensomt.

I Danmark dør tre gange så mange af selvmord som i trafikulykker. Faktisk dør to mennesker hver dag som følge af selvmord. For nuværende har det samlede antal af selvmord i Danmark været uændret siden 2010. Hos kvinder mellem 20 og 29 år, som er den gruppe, jeg er en del af, er antallet af selvmordsforsøg stigende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her