Kronik afJanne Louise Andersen

Janne Louise Andersen er uddannet antropolog og journalist og har boet og rejst i Israel og på Vestbredden siden 2004. Hun arbejder i dag i Udenrigsministeriet med folkelig oplysning og engagement, men skriver som privatperson.

Mens krigen i Gaza raser, intensiveres den militære besættelse af den palæstinensiske vestbred, som koger af frustration. Hvad gør du, når din families sikkerhed er overladt til dig selv, fordi ordensmagten ikke er til for dig?

Jeg kunne vælge en relativ happy ending. Men så tikkede beskeden fra Mohammad ind: »Janne, Vestbredden koger«

Lyt til artiklen

For nylig interviewede DR min gode ven Mohammad Othman til en artikel om Israels stigende anholdelser af palæstinensere på Vestbredden. Hjemme hos os kalder vi ham onkel Mohammad.

Da min datter Charlie blev født, plantede han et oliventræ for hende på en lerbrun skråning i sin families smukke olivenlund i byen Jayyous på den besatte Vestbred. Mohammad er en af de tusindvis af palæstinensere, som har oplevet at blive ’administrativt tilbageholdt’ af det israelske militær. Lige nu er mere end 3.200 palæstinensere i den situation, ifølge den israelske menneskerettighedsorganisation HaMoked – det er 40 procent af alle palæstinensere i fængsel (8.600).

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her