Kronik afAnders Colding-Jørgensen

Anders Colding-Jørgensen er adfærdspsykolog og foredragsholder

Jeg ved godt, at det er komplet tabu, og du aldrig vil indrømme det udadtil, men er sandheden ikke, at de fleste af os – uanset hvad vi ved om klimaet med vores fornuft – ikke ønsker at lide de store afsavn for et fjernt og abstrakt ’klima’?

Adfærdspsykolog: Glem alt om nudging og adfærdsdesign i klimakampen. Det nytter slet ikke nok

Lyt til artiklen

Jeg er adfærdspsykolog og arbejder professionelt med vaner og adfærd. Adfærdspsykologien er altså mit levebrød. Derfor vil du måske finde det en smule overraskende, når jeg her anbefaler, at vi som samfund fuldkommen dropper at bruge psykologi og adfærdseksperter for at skabe klimaforandringer.

Det er spild af penge, for vi ændrer ikke klimaadfærd ad frivillig vej. Uanset hvor mange nudges og adfærdskampagner vi udsættes for. Frivillige adfærdsændringer vil simpelt hen ikke komme til at gøre en nævneværdig forskel for klimaet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her