Kronik afJosefine Albris

Josefine Albris er arrangementsansvarlig, Arbejdermuseet.

Der skal være plads til alle, også når det gælder livets store højtider. Vores traditioner må følge med tiden. Derfor afholder Arbejdermuseet og DUI – Leg og Virke i år Demokratiets konfirmation for 20 unge.

ArrangementsansvarligArbejdermuseet: Jeg kan endnu mærke flovheden over at lade præsten synge salmerne alene til min konfirmation. Vi har brug for alternative ritualer

Lyt til artiklen

Da jeg blev konfirmeret i 1998, var jeg lige blevet døbt. Jeg ville gerne konfirmeres og markere det sted i livet både højtideligt og festligt. Og selv om vi blot var kulturkristne, var kirken dengang det eneste rum, hvor jeg kunne få en formaliseret ramme om den livsbegivenhed.

4. maj vil 20 unge træde ind på Arbejdermuseet i deres stiveste puds for at gennemføre et nyt ritual. Demokratiets konfirmation. Festsalen på Arbejdermuseet har de seneste 140 år været folkets demokratiske gymnastiksal, hvor grundlæggende færdigheder er blevet trænet. Det er også et traditionsrigt sted, hvor livets begivenheder er blevet markeret i den stemningsfulde festsal.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her