Kronik afHans Aage

Hans Aage er pens. professor i nationaløkonomi, ph.d., dr.polit.

Det var Vesten, som svigtede aftalerne fra 1990’erne, hvor Ukraines neutralitet var en præmis nedfældet i uafhængighedserklæringen og i forfatningen, ligesom der var en fælles forståelse om, at Nato ikke ville blive udvidet mod øst, som var udtrykkelig og veldokumenteret.

Pensioneret professor: Vesten fremprovokerede Ruslands invasion af Ukraine. Faktisk har Rusland udvist stor beherskelse

Lyt til artiklen

Jeg tror ikke, at Putin slutter med Ukraine. Så vil han gå videre med det næste land«. (Mette Frederiksen i München, Politiken, 20.2.2023). »Kan man indgå en troværdig våbenhvile med Putin? Nej, glem alt om det«. (Kristeligt Dagblad, 1.11.2023). I så fald er det kun »et spørgsmål om tid, før Putin går i krig igen« (Martin Krasnik, Weekendavisen, 12.7.2024).

Jeg må sige som Ole Bornedal i Politiken (16.7.2024): »Præmissen er blevet sat: Rusland vil erobre verden ... men jeg kan ikke på nogen måder eller nogen steder finde beviser for, at det er rigtigt«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her