I had a dream – Jeg havde en drøm – om en ny regering og ny politik!

Lyt til artiklen

I had a dream – Jeg havde en drøm – om en ny regering og ny politik, da den såkaldte røde regering kom til. Dvs. S-SF-R med Enhedslisten som støtteparti. Og jeg glædede mig over, at starthjælpen kom væk, kontanthjælpsloftet afskaffet, homoseksuelle fik lov til at blive viet i Den Danske Folkekirke.

Jeg havde en drøm om god rød socialpolitik, da regeringen kom med førtidspensions- og fleksjobreform. Men nej! Regeringen gjorde det betydeligt sværere for mennesker med handicap – uanset om det fysisk og/eller psykisk handicap – at få førtidspension, hvis de er under 40 år. I forhold til fleksjobreformen er det således, at nu kan man komme i ”minifleksjob”, hvor man skal arbejde to timer ugentligt. Og som jeg skrev i et læserbrev d. 6/3 2012 i Information:” Landsforeningen for Fleks- og Skånejobbere lavede i år 2009 en undersøgelse om mobning og fordomme af fleksjobbernes kollegaer. 42 procent af de 550 adspurgte fleksjobbere havde mødt mobning og fordomme af deres kollegaer. Hvis der kommer flere fleksjobbere til, som ’kun’ skal arbejde to til fem timer ugentligt, så vil mobningen forøges. Dermed kan det gøre mere skade end gavn for fleksjobberne.” Og desuden vil minifleksjobberen overhovedet ikke får noget ud af det rent økonomisk, da man får løn efter, hvor mange timer, man er på arbejde mindst dog fra ca. 17.000 kr. månedligt. Og hvis man er under 40 år er man kun visiteret til fleksjob fem år ad gangen, for derefter at blive revurderet om man få forlænget sit fleksjob.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her