Arbejdstid og forandring - betragtninger fra en skoleleder

Lyt til artiklen

Arbejdstid og forandringer – betragtninger fra skolelederen…

Min påstand er, at de allerfleste lærere arbejder uden det store kendskab til og forståelse for deres arbejdstidsregler, og det gælder for så vidt både den gamle (A05) og den nyeste A08 – aftale. De arbejder ’bare’ og løser de opgaver, der er i og uden for undervisningen. De er drevet af et stort engagement og har lyst til forandringer. De har ikke tid til at ’tælle’ deres tid og sortere den i kasser. Det giver nemlig ikke mening, og de dygtige lærere arbejder ud fra en fagprofessionel standard, der dels er fastsat i Fælles Mål samt egne ambitioner, der ikke kan rammesættes i forhold til tid. Læreren er dog optaget af planlægning af den tid, der handler om, hvor mange lektioner, de skal undervise, i hvilke fag, sammen med med hvem og i hvilke klasser. Det er kernen i deres tidsprofessionalitet.

For ikke så længe siden havde jeg, under et Comeniusbesøg i Riga, fornøjelsen at tale med en lærer fra Finland, der underviste de ældste klasser. Jeg spurgte ham om, hvad der efter hans mening var hemmeligheden bag de gode resultater i Finland i forhold til Pisa-undersøgelserne. For ham var det primært, at læreren har stor selvbestemmelse på planlægningen af sin arbejdstid og gode forhold med kontor- og arbejdsforhold på arbejdspladsen. Jeg kan få det samme svar fra de lærere i Danmark, der er optaget af at skabe en god kvalitet i undervisningen. De kan selv finde ud af at planlægge og samarbejde og de gør det ofte på skolen. Det er også de samme lærere, der efterspørger lederens syn på og ledelse af læringsgrundlaget og kvaliteten i undervisningen. De ønsker en leder, der udfordrer dem i udviklingen af praksis og som har visioner for skolens samlede pædagogiske udvikling.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her