0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vores flyselskab skal drives kommercielt

SAS skal drives som en overskudsgivende forretning uden statslige subsidier.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg(Arkiv)
Foto: Thomas Borberg(Arkiv)

Spareplan. Allerede søndag begyndte konkursrygterne at svire om SAS.

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ulven er kommet igen, og SAS er for sidste gang blevet reddet på gongongen - for sidste gang.

Det er svært at forestille sig, at de tre skandinaviske regeringer en gang til vil kunne træde til, hvis det ikke lykkes selskabets ledelse og bestyrelse at få SAS til at tjene penge, så det store hæderkronede statslige prestigeprojekt gennemfører metamorfosen til en driftig, kommerciel virksomhed.

Det var ikke nogen tilfældighed, da de skandinaviske regeringer i den civile luftfarts unge dage gik sammen om at åbne et fælles flyselskab.

Norge, Sverige og Danmark forstod værdien af at bygge infrastruktur også i luften, og de gamle handels- og søfartsnationer var klar over betydningen af at få sig centralt placeret også ved de nye luftvejes knudepunkter.

LÆS OGSÅ

Det er i vidt omfang lykkedes, og der er ingen tvivl om, at SAS gennem årtier så rigeligt har tjent skatteydernes penge hjem ved effektivt at forbinde de skandinaviske lande med hinanden og med resten af verden.

I den forstand har SAS været en succes, som ikke mindst Danmark med Kastrup Lufthavn som det centrale knudepunkt har haft glæde af.

Det har vi stadig, og af samme grund har Danmark mest at tabe, hvis SAS må give op.

bl

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce