De bærer navne som Lakserytteren og Mascha Vang, og de på sociale medier åbner de glad og gerne døren til deres privatliv. Det skal stå dem frit for, og deres titusindvis af følgere skal have god fornøjelse med at kigge med.
Men hvad der på de sociale mediers overflade ligner moderne relationer, dækker over en problematisk og fordækt form for digital oplevelsesøkonomi. For vennerne på Facebook og følgere på Instagram og Twitter – mange af dem børn og unge – aner ikke, hvad deres digitale ledestjerner reelt vil dem, når de møder dem på de sociale medier. De er nemlig ikke deres venner. De er kræmmere.
cj
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar