0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det er en skandale, at regering efter regering har ladet de danske jernbaner forvitre og blive til et dyrt og dårligt alternativ til biler

De nye tog bør blive en ny begyndelse for DSB.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tog og jernbaner kan virke som bedagede ord, ekkoer fra en tid med Orientekspressen og sodende lokomotiver. Men reelt er tog en helt oplagt del af den grønne omstilling, et slags skinnebaseret colombusæg, der på én og samme gang kan fremme mobiliteten i samfundet og reducere den klimamæssige belastning.

Desværre er det mange år siden, at det har været en luksus eller fornøjelse at køre i tog i Danmark. Endeløse forsinkelser, aflysninger, togbusser – alene ordet siger alt om miseren – sneglefart og signalproblemer har alt for ofte gjort det til mere en lidelse end en lise at tage toget herhjemme.

Af samme grund har togtrafikken trods en generelt øget mobilitet i mange år stået fuldkommen i stampe i Danmark. Mens biltrafikken steg med godt 20 procent fra 2010 til 2019, er togtrafikken stort set uændret. Det seneste år har coronakrisen yderligere reduceret lysten til at køre på skinner frem for at sidde i sin egen bil.

Skal udviklingen vendes, er det ved at være sidste chance. Men mandagens beslutning om at indkøbe mindst 100 elektriske tog fra Alstom i de kommende år kan måske blive et vendepunkt.

mr

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter