0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad er vi dog blevet for et samfund, når buschauffører forbydes at hjælpe dem i kørestol om bord?

Ingen skal udelukkes fra den offentlige transport.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

At tage bussen kan virke som noget af det simpleste og hverdagsagtige i verden. Selv i en coronatid med mundbind, håndsprit og afstand. Men for ganske mange danskere er det langtfra enkelt. Faktisk nærmest umuligt.

En ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder viser, at det står helt elendigt til, når det gælder at sikre folk med bevægelseshandikap muligheden for at benytte sig af offentlig transport i form af busser i Danmark.

København har en klar bundplacering af de 32 europæiske storbyer, rapporten har undersøgt. Og med undtagelse af Fyn står det ikke meget bedre til i resten af landet.

Som den eneste af alle europæiske hovedstæder, der er undersøgt i rapporten, er det herhjemme typisk direkte forbudt for chaufføren at hjælpe kørestolsbrugere med at komme af og på bussen.

Fem ud af seks busselskaber i Danmark sikrer dermed ikke, at folk med handikap kan tage bussen, når de ønsker det, uden forudgående planlægning – og det sidste selskab sikrer det kun delvis. Faktisk er det gået tilbage – i 2014 kunne halvdelen af busselskabernes chauffører hjælpe.

mr

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter