Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Jan Andreasen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skolereformen giver ikke dygtigere elever

Politikere og embedsmænd befandt sig i en blodrus, da de lavede folkeskolereformen.

Jan Andreasen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I er disse reformtider er der næsten ingen grænser for alle de gode råd, man som læreren modtager om, hvordan undervisningen skal organiseres. Ligesom at alle og enhver selvfølgelig har en mening om lærernes arbejde.

Nogle mener, at skoleeleverne bliver dygtigere, hvis læreren slagter en gris, og lader den slagtede gris være centrum for undervisningen. Mens andre synes, at det er mere pædagogisk at sprætte en ged op og smække den op på katederet. Der er jo masser af tid til spændende og varieret undervisning.

Forleden var det formand for KL’s Løn – og Personaleudvalg Michael Ziegler, der var i medierne med flere gode fif til lærerne, denne gang omkring forberedelsen af deres timer.

»Det kan være en stor fordel at forberede sig på skolen, for pointen er nemlig, at det ikke nødvendigvis skal være sådan, at læreren sidder derhjemme og laver sin egen forberedelse til sine egne timer, og så sidder hans kollega derhjemme og laver sin egen forberedelse til det samme fag, som måske er en parallelklasse. Det er ikke effektivt. Man kan dele forberedelsen ved at lave den på skolen sammen med sine kollegaer«.

LÆS DEBAT

Og for at blive i den samme genre.

Under lockouten i foråret 2013 blev der lavet en undersøgelse, som viste at et lille flertal i befolkningen, var af den opfattelse, at lærerne ikke arbejdede lige så meget som alle andre. Som man råber i skoven, får man som bekendt svar.

Nu er vi så blevet lidt klogere på, hvordan det er gået efter at folkeskolereformen trådte i kraft i august.

I sidste uge kom der friske tal fra KL, som viser at antallet af lærere, der har forladt folkeskolen i det seneste år er steget med 25 procent. KL siger, at det kun er hvad man kunne forvente, efter turbulensen omkring lov 409.

Samtidig er sygefraværet eksploderet. I København med 31 procent. I Århus med 26 procent. Og i Odense med 40 procent.Man kunne fristes til at sige, at tallene taler deres eget tydelige sprog.

Og det må vel efterhånden være på tide at ønske Finansministeriet og KL tillykke. Sikke det rykker. De store forandringers tid er virkelig kommet. Det mærker man rundt omkring på folkeskolerne.

Spørgsmålet er så om man når det overordnede mål. Nemlig at folkeskoleeleverne bliver dygtigere. Det var jo det erklærede mål med folkeskolereformen og indgrebet imod lærerne.

Embedsmændene og politikerne omkring Finansministeriet og KL – og Undervisningsministeriet – har i mange år ment, uden dokumentation i øvrigt, at lærerne arbejdede alt for lidt. Og hvis bare man kunne få lærerne til at arbejde noget mere, så skulle skoleeleverne også nok blive dygtigere. Derfor skolereformen og lov 409.

Jeg tager gerne et væddemål på, at det ikke lykkes. Skoleeleverne vil ikke opnå bedre faglige resultater i fremtiden.

LÆS KRONIK

Det er mere og mere åbenlyst, at Finansministeriets og KL’s opgør med lærerne har været totalt blottet for sund fornuft og omtanke. I stedet var opgøret præget af revanchisme og stærke følelser i finansministeriet og KL, der mest af alt mindede om en blodrus.

Efter flere år med skiftende regeringer – der af forskellige årsager ikke tog det opgør med lærerne, som man længe tørstede efter i finansministeriet og KL - kom chancen endelig i foråret 2013, med støtte fra en regering, der fuldstændig havde mistet orienteringen.

»Nu skulle lærernes arbejdstid normaliseres«, som de sagde i Finansministeriet.

Og så kunne man endda slå to fluer med et smæk. Der var også plads til en folkeskolereform oven i hatten. Med heldagsskole og det hele. Resultat:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I dag fortæller 9 ud af 10 lærere, at de ikke har tid til at forberede sig ordentligt. Vi så det for nylig med Vivian, læreren i DR’s dokumentar ’Folkeskolen - Forfra’, der forberedte sig mens eleverne i hendes klasse sad og lavede gruppearbejde.

Lærernes sygefravær er eksploderet. Mange lærere søger væk fra skolerne.

Politikerne har lavet en mastodont af en folkeskolereform, som aldrig vil komme til at hænge sammen, fordi man ikke har tænkt sig om. Man ville alt for meget. Samtidig med at indgrebet i lærernes arbejdstid har fjernet den fleksibilitet, der tidligere lå i lærernes arbejdsdag.

Men det er ligegyldigt for Michael Ziegler & Co., for dem handler det nemlig udelukkende om et goldt princip om arbejdsgivernes ret til at lede og fordele arbejdet. Hvad ingen i øvrigt anfægter. Og om, at lærerne skulle ned med nakken.

Det store problem er bare, at det kommer der ikke dygtigere skoleelever ud af.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden