Kære Lene, LA er dem med reformer og lavere skat. You know?

Lyt til artiklen

I dagens udgave af Børsen udtaler udenrigsminister Lene Espersen, at "det undrer mig, at der er vælgere fra den borgerlige blok, der går over til et parti, der ikke bakkede op om danmarkshistoriens største skattenedsættelse af marginalskatten. Og heller ikke var med, da vi leverede en dagpengereform". Citat slut. Det var med nogen forundring, at jeg læste ordene fra Lene Espersen. For at sige det som det er, så er det jo helt ok, at være uenig om det indholdsmæssige. Sådan er det i et demokrati. Men at Lene Espersen åbenbart er så lidt i Danmark, så hun ikke har tid til at følge med i Folketingets arbejde, ja det skuffer mig faktisk. Liberal Alliance stillede i foråret et såkaldt beslutningsforslag i Folketinget om at halvere dagpengeperioden fra fire til to år. Det kunne regeringen ikke støtte. Hverken ved debatten under førstebehandlingen i april eller ved afstemningen i maj måned! Da regeringen indledte forhandlinger om Genopretningsplanen, gentog Liberal Alliance forslaget om at halvere dagpengeperioden på det allerførste forhandlingsmøde, vi var til med regeringen. Det blev refereret i pressen, så det burde ikke være nogen hemmelighed. Genopretningsplanen endte i sidste ende med at blive en aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti alene. Det skyldes ikke forslaget om halveringen af dagpengeperioden - men hovedsageligt at regeringen og Dansk Folkeparti valgte at finansiere et sted mellem en tredjedel og halvdelen af genopretningspakken ved hjælp af skattestigninger. Det mener vi i Liberal Alliance er hæmmende for væksten i Danmark. En vækst som OECD i øvrigt forudser vil blive den næstlaveste i den rige verden frem til 2025, uden at det af den grund har vækket hverken regeringen eller S-SF op til dåd. Men vi er glade for halveringen af dagpengeperioden. For det kommer jo fra vores eget idékatalog. Jeg deltog selv som ordfører i forbindelse med flere af de lovforslag, som udgør dagpengeforslaget. Og Liberal Alliance bakkede op, vi var med i debatten og havde i øvrigt et fortrinligt samarbejde om sagen med de øvrige borgerlige ordførere. Og nu vi er ved det gode samarbejde, så deltog vi også i aftalen om en bedre indsats for de langtidsledige sammen med regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. En aftale som gør, at man ikke alene gør det mindre attraktivt at være arbejdsløs, men man kombinerer det med bedre muligheder for at komme i jobs. Der bliver altså leveret både pisk og gulerod, og Liberal Alliance er bag begge dele. I forhold til påstanden om, at Liberal Alliance ikke skulle bakke op om skattelettelser i almindelighed og marginalskattelettelser i særdeleshed, så er der igen tale om en påstand, der bygger på et ualmindeligt dårligt grundlag. Lavere skat er en af Liberal Alliances fire mærkesager, for pokker. Vi har smidt rigtigt mange kroner efter annoncer, hvor vi fortæller danskerne, at vi forventer, at vi får indflydelse på en borgerlig regeringen på fire områder; Mere Vækst, Mere effektivitet i den offentlige sektor, Mere personlig frihed og altså Lavere skat. Det har vi ikke gjort for sjov. Det har vi gjort fordi, vi mener det. Hvis der havde været det mindste gran af sandhed i påstanden, havde Børsen nok også lavet en selvstændig artikel om det. Men det gjorde avisen - selvfølgelig - ikke. For sagen er den, at Liberal Alliance ikke er del af skatteaftalen, fordi man valgte at sætte en række skatter og afgifter op. På alt fra computere, mobiltelefoner, fedt, alkohol, cigaretter, vand, el og kød til is, slik og pensioner. Plus ganske givet et par ting jeg ikke lige kan huske i hovedet. Derfor var vi ikke med. Nu har regeringen og Dansk Folkeparti så valgt at fastfryse beløbsgrænsen for, hvornår man skal betale topskat, hvilket vil give endnu flere topskatteydere fremadrettet. Og samtidig har VKO valgt, at "udsætte" (eller måske aflyse??) den sidste del af skattelettelsen. Begge dele har Liberal Alliance selvfølgelig argumenteret kraftigt imod i folketingssalen. Og under Folketingets afslutningsdebat fik jeg endda både statsminister Lars Løkke Rasmussens, Venstres politiske ordfører Peter Christensens og den konservative politiske ordfører Henriette Kjærs ord for, at lige præcis denne del af Genopretningsplanen ville virke dæmpende på arbejdsudbuddet. Og dermed dæmpende for væksten i det danske samfund! Nu håber jeg, at det er sat på plads, at er der nogen, der kæmper for reformer og lavere skatter, ja så er det Liberal Alliance. Om det så er en god eller dårlig idé, det kan vi have forskellige holdninger til. Men vi mener altså, at det er en god idé, der vil sikre vækst og velstand for det dansk folk. Og det håber vi i al ydmyghed på, at vælgerne vil give os et styrket mandat til at kæmpe videre for efter næste folketingsvalg. Med venlig hilsen Simon Emil Ammitzbøll

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her