0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Har regeringen glemt hvad uddannelse er til for?

Debatten om dimensionering af universiteterne er rodet, fejlfyldt og overfladisk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning. Per Marquard Otzen

Frej Klem Thomsen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Frej Klem Thomsen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Siden forskningsminister Sofie Carsten Nielsen i september lancerede sit udspil om at skære studiepladser på universiteterne, såkaldt 'dimensionering', er regeringen blevet mødt med en byge af kritik .

Imidlertid har der på begge sider i debatten, med enkelte undtagelser, været en slående mangel på klare argumenter og dybere forståelse for hvilken værdi universitetsuddannelser tilfører et samfund. Lad os kigge lidt nærmere på begge dele.

Renset for udenomssnak og mudrede formuleringer er det centrale argument som fortalere for nedskæring fremfører nogenlunde følgende: en person bør kun uddannes hvis uddannelsen kvalificerer personen til at arbejde , fordi det kun er i denne situation at uddannelsen skaber økonomisk værdi for samfundet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter