Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Jakob Olrik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De overgearede typer kommer desværre først til mølle

Hvorfor er det blevet så populært at være en udadvendt ekshibitionist?

Jakob Olrik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De folk, jeg værdsætter allermest i mit liv, går under betegnelsen indadvendte. De er generte, når det kommer til medier, offentliggørelse og sceneoptræden.

De skal tit lige lade lidt op, tænke over tingene og slappe af. De kan bruge timer på at fordybe sig i egne tanker, vende blikket indad og vande den indre have.

Derfor er de altid interessante at høre på, for de har tænkt over tingene, mærket efter, og vigtigst af alt; de har et mystisk hemmeligt indre liv, der stråler ud fra alt, hvad de siger. Men hey, kan de overhovedet komme til orde?

Slam! Der røg alle de dybsindige, poetiske, indadvendte typer lige ud på et sidespor. Kom igen når I har lært at stå på en scene og fyre den af

På mig virker det som om, de kollektive værdier i vores land handler om udadvendt energi. Hurtighed, 5. gear - fuld fart frem! Det er de udadvendte energibomber, de ekstroverte, der løber med det sidste ord. Sidder de ikke efterhånden på hele sendefladen?

Jeg er selv en af dem, for jeg er født halv-manisk. Og det bliver jeg nærmest belønnet for. Det føles som om, det er selve energien, mit maniske drive, der er min ypperste kompetence. Energien, der åbner dørene for mig, men altså, hallo, i sig selv er det jo bare damp!

Hvorfor er det blevet så populært at være en udadvendt ekshibitionist? Alting skal kunne siges på to minutter og virke underholdende samtidigt, vi skal jo sælge varen hurtigst muligt. Slam! Der røg alle de dybsindige, poetiske, indadvendte typer lige ud på et sidespor. Kom igen når I har lært at stå på en scene og fyre den af!

Energien er i ekstrem høj kurs. Vi værdisætter udadvendtheden højt både på arbejdsmarkedet, i medierne, i hjemmet, i dobbeltsengen, i træningssituationer og så videre.

Vi lever i et sælgersamfund, hvor de overgearede typer kommer først til mølle, selv om de ikke nødvendigvis er de klogeste at høre på

'Wow, kan du virkelig klare så meget? Hvor flot!'. STOP. Stop med at sige, at det er flot! Det er da ikke flot i sig selv at nå så meget. Stress har spredt sig som en menneskeødelæggende epidemi i vores del af verden, hvorfor skulle det være flot at køre hurtigt?

Vi lever i et sælgersamfund, hvor de overgearede typer kommer først til mølle, selv om de ikke nødvendigvis er de klogeste at høre på, eller er dem, der byder ind med de mest innovative idéer.

LÆS DEBAT

For pokker, jeg kender knalddygtige personer, der har svært ved at få job, fordi de ikke er udadvendte nok. Jamen altså. Hvad med nørderne? Hvad med drømmerne? Hvad med de generte? Det er da dem, der i bund og grund kan komme og inspirere os med nye inputs.

Dem, der triller af sted i 2. gear og lægger mærke til alt, hvad de ser … det er da tænkerne, der er åbne for de nye store visioner, er det ikke? De har guldet!

Jeg synes ikke, at vi skal hylde udadvendthed og præstation, som vi gør. Vi har som samfund og som mennesker brug for at gøre det modsatte: Geare ned. Finde værdier, der udspringer fra hjertet og sjælen. Ellers får vi et samfundsmæssigt problem.

Jeg er selv en af dem, jeg er født manisk, men jeg sørger dældulme også for at tilbringe så megen tid som mulig med medie-generte nørdevenner

Vi er i gang med at skabe en overfladisk verden, hvor de rolige sider af livet er på retræte, og hvor de folk, der konstant vil ses og høres er dem, der bliver hørt og set og fulgt på Twitter.

LÆS KRONIK

I længden får vi et røvsygt højrystet larmesamfund fuld af selfie-typer på speed. Og igen: Jeg er selv en af dem, jeg er født manisk, men jeg sørger dældulme også for at tilbringe så megen tid som mulig med medie-generte nørdevenner, for det er sgu dem, jeg holder mest af!

Jeg vil hermed hylde dem, der lever fordybet og tænksomt. Dem, der har tid til at læse en bog og tænke over den bagefter. Dem, der bruger tid på at være der for hinanden, stille og roligt, uden at skulle dokumentere endnu en hæsblæsende tivoli-oplevelse i det offentlige rum. Dem, der har tid til at dyrke nære venskaber, og har ro til at dyrke en smuk have indeni. Tak for jer!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden