LP'er. Vinylmediets fokus på kvalitet i lytteoplevelsen står i kontrast til de præmisser for musiklytning, som med mp3-filens fremkomst er blevet en realitet, skriver Henrik Marstal.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

LP'er. Vinylmediets fokus på kvalitet i lytteoplevelsen står i kontrast til de præmisser for musiklytning, som med mp3-filens fremkomst er blevet en realitet, skriver Henrik Marstal.

Henrik Marstal

LP'en er blevet et udtryk for lytterens ideologi og værdier

LP'en er en konstruktiv afvisning af den endeløse række af popsange, som verden er alt for fuld af.

Henrik Marstal

I lørdags var det Record Store Day, en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor pladebutikker og pladekøbere verden over i fællesskab fejrer vinylmediet med specialudgivelser, koncerter og meget andet. Begivenheden har fundet sted i USA siden 2008 og er blevet til som et resultat af den vinylrevival, der begyndte i forrige årti, og som er kendetegnet ved flere interessante forhold:

For det første er vinylmediet igen blevet et anerkendt middel til musiklytning, efter at det var blevet dømt endegyldigt ude som et medie, der kun havde interesse for DJ's, hip hop-scratchere og lydnørder ude af trit med den teknologiske udvikling. Påfaldende mange under 25 år er blandt kernebrugerne.

For det andet har det samlede fysiske salg af indspillet musik udvist et stigende procentvist salg af vinyler (i USA er salget ifølge New York Times steget fra 0,7 procent i 2008 til 3,0 procent i 2013 - et tal, som man mener reelt er højere).

Og for det tredje findes der dermed nu igen en måde, hvorpå musikere rent faktisk kan tjene penge på salg af indspillet musik, efter at det fysiske salg af cd'er er gået ned (man skal være en helt usædvanlig efterspurgt artist for at kunne leve af de mikroindtægter, som streamingtjenesterne udbetaler).

LÆS MAGASINET

Record Store Day satte i år fokus på vinylmediets særlige karakteristika og æstetiske fortrin. Eksempelvis lavede sangeren og guitaristen Jack White (ex-White Stripes) i samarbejde med pladeselskabet Third Man Records et stunt i form af verdens hurtigst færdiggjorte singleindspilning: De to numre blev fremført og optaget ved en formiddagskoncert, og produktionen af singlen gik i gang med det samme. Ifølge pladeselskabets hjemmeside senere kunne koncertpublikummet helt præcist tre timer, 55 minutter og 21 sekunder senere købe de første eksemplarer af en vinylsingle med numrene på.

Og den engelske ansigtsmaler og musiker Nathalie Sharp brugte dagene op til Record Store Day på at male sit eget ansigt med en række pladeomslag til ikoniske albums som Joy Divisions Unknown Pleasures og Talking Heads' Remain in Light foruden til nyere albums som Grizzly Bears Veckatimest. De fascinerende billeder er gået jorden rundt.

For 25-30 år siden gik de fleste musiklyttere med respekt for sig selv over til det nye, digitale cd-medie. Ved samme lejlighed afhændede de deres vinylsamlinger, fordi den analoge teknologi, der var knyttet til grammofonmediet, var blevet håbløst utidssvarende. Musik på vinyl var blevet til værdiløs musik. Ingen nostalgi dér.

Desto mere overraskende er det, at vinylen er kommet så stærkt tilbage og i dag nærmest har højere status end nogensinde tidligere. Mediet kan have fightet sig tilbage fordi den digitale musikrevolutions foretrukne lydmedie - mp3-filen - skulle vise sig at nødvendiggøre andre lytteformer, som kun vinylmediet havde tilstrækkelig autoritet og historisk tyngde til at matche.

Den langt mere praktiske, men også sonisk fattigere mp3-fil (som er standard på ethvert digitalt lydmedie i dag) skulle for et stigende antal lyttere nemlig vise sig ikke at kunne levere varen, i hvert fald ikke når det gjaldt koncentreret kvalitetslytning.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den digitale musikrevolution er derfor ikke kun en revolution, men også en devolution: Til trods for den omfattende adgang til alverdens musik gennem en smartphone eller en computer, har vinylmediet vist sig at kunne levere noget, som den digitale teknologi ikke har været i stand til: Bedre, varmere lyd og bedre mulighed for at sætte den musikalske oplevelse ind i rammer, der giver rum for personlig tilegnelse. Desuden bedre plads til de lavpraktiske, fysiske forberedelser i forbindelse med musiklytningen, som mange opfatter som en emotionel investering i selve musikoplevelsen. Man kan derfor med god ret karakterisere denne lytteform med begrebet slow listening.

Vinylmediets fokus på kvalitet i lytteoplevelsen står i kontrast til de præmisser for musiklytning, som med mp3-filens fremkomst er blevet en realitet: Lydkomprimerede mp3-filer afspillet gennem bittesmå hovedtelefoner eller computerhøjttalere, der ofte frembringer et lydforringet diskanthelvede, hvor de lave frekvenser er næsten forsvundet eller mudret til, mens de høje er spidse og flade.

Slow listening-kulturen kan derfor opfattes som en både radikal, engageret og konstruktiv afvisning af den endeløse række af popsange, som denne verden kun er alt for fuld af. For på vinyl er det nemlig kun de færreste, der køber pop. I stedet langes der rock, hip hop og electronica over disken - og ofte musik, som for lytterne inviterer til fordybelse, og som er af 'kunstnerisk' karakter snarere end af konsumkarakter.

Men det betyder samtidig, at vinyllytning nu er blevet et værdiladet og dermed et ideologisk anliggende, som i kraft af sin praksis stiller nogle tankevækkende spørgsmål til de værdier, som det 21. århundredes vestlige samfund overhovedet tillægger musik:

Skal musik være en livsstilsorienteret konsumvare på linje med andre forbrugsgoder, og som ikke nødvendigvis inviterer til fordybelse, modsigelse eller selvrealisering?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Eller skal den snarere være et redskab til at skabe et større livsrum for den individuelle lytter? Og, kan man tilføje, bør vi alle begynde at være mere opmærksomme på kvaliteten - ja, værdien - af den musik vi omgiver os med, både i de offentlige og private rum?

Selvom disse spørgsmål ikke er enten-eller-spørgsmål, er de med vinylmediets fornyede succes og karakter af at være en attraktion ikke desto mindre blevet aktualiseret.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce