0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mette Fugl: Må ældre ikke have et arbejds- og sexliv?

Hvor er det tarveligt, når yngre mennesker lufter deres fordomme og tror, at alder spænder ben for de vigtige ting i livet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Foto: Peter Klint

Mette Fugl
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Mette Fugl
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I undergrunden kan jeg gribe mig selv i motoriske tics, mens jeg sender en tanke til doktor la Tourette. Jeg danser og bevæger mig i det hele taget lidt underligt foran den lille skærm, når jeg stempler ind. Det er ikke så meget det, at den siger pling. Mere det, at den skriver pensionist. Hvad kommer det nogen ved?

Midt i metroen og myldretiden spurgte manden, der sad ved siden af mig, om jeg var glad for at være gået på pension efter at have forladt et langt arbejdsliv i DR. Jeg kendte ham ikke. Der havde ikke været tilløb til nogen samtale. Og jeg blev så befippet, at jeg glemte at stå af på Forum, men fortsatte til Frederiksberg, hvor jeg ikke havde noget ærinde.

Så blev jeg sur på min medrejsende, der på vej videre til Vanløse kunne spekulere lidt over det stålblik, jeg trods alt nåede at sende. »Jeg er sgu ikke pensionist!«, sagde jeg højt på perronen og til de andre rejsendes forbløffelse. Den gamle dame, der bare stod med grimasser og talte med sig selv. Det var pludselig mig. Og for at føje spot til skade meddelte den automatiske elevatorstemme: ’Døre lukkes’. Er man så ude eller inde?

Nu er der ikke noget ynkeligt ved eller noget i vejen med at være pensionist. Det er bare tarveligt, når mennesker, der fortsat evner at puste alle lysene ud på én gang, lufter fordomme og tror, at alder spænder ben for arbejdsliv og andre af livets kvaliteter. Når yngre tror, at alderen kun kan sparke folk over i et kedsommeligt hjørne, hvor de så kan sidde og spekulere over, om de kan bruges til noget.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter