Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Pia Olsen Dyhr
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Har de radikale mistet hørelsen på det venstre øre?

Godt nok er De Radikale et parti med en del år på bagen, men det er alligevel lidt tidligt at have mistet hørelsen på det ene øre.

Pia Olsen Dyhr
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg er ikke typen, der let bliver bekymret. Men den stadig stigende ulighed; den bekymrer mig. Derfor bekymrer det mig, når et parti, der bekender sig til centrum-venstre, ønsker at lade uligheden stige.

Det står klart, efter at De Radikale forleden præsenterede sit vækstudspil. Her ønsker man at sænke topskatten og finansiere det ved at hæve pensionsalderen.

Den radikale skatteomlægning giver nul kroner til pensionisterne, knap 21.000 kroner til en højtlønnet med 800.000 kroner om året, og 87.000 kr. til én der tjener 2 millioner kroner om året. En helt almindelig lønmodtager får til gengæld kun 4.000 kroner ud af det om året.

Hvor kommer pengene fra? Jo, vi skal alle sammen betale regningen ved at arbejde et år ekstra – ud over den forhøjelse af pensions- og efterlønsalderen, der allerede er aftalt. Nej, det er ikke helt rigtigt! Dem der får de store skattelettelser har jo råd til at holde op med at arbejde tidligere, hvis de ellers har lyst. De får jo endnu flere penge, som de vel gerne vil bruge før det er for sent.

Men den ufaglærte, SOSU-hjælperen, skolelæreren, håndværkeren og mange andre - de skal levere et års ekstra arbejde for en beskeden skattelettelse. Hvis de altså kan. Ellers skal de igennem et helt urimeligt snævert nåleøje for at få førtidspension – og førtidspensionisterne, dem giver Radikale ikke en øre.

For Liberal Alliance er stigende ulighed vel nærmest partiets eksistensberettigelse, men at De Radikale også ønsker større forskel mellem rig og fattig er skræmmende

Det er uholdbart, og det er hamrende uretfærdigt. Hvis man har knoklet på en byggeplads fra man var 16, så skal jeg love for, at man mærker konsekvenserne af en hævet pensionsalder! Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har hver fjerde 3F’er forladt arbejdsmarkedet ved 60-års alderen på grund af nedslidning eller for tidlig død. Til sammenligning er det kun 5,8 procent af akademikerne.

For Liberal Alliance er stigende ulighed vel nærmest partiets eksistensberettigelse, men at De Radikale også ønsker større forskel mellem rig og fattig er skræmmende.

Ved sidste valg var Radikales slogan: ”Vi lytter. Også til økonomer”. Og jeg skal love for, at de lytter til de økonomer, der anbefaler lettelser af topskatten, fordi de mener, at det vil få højtlønnede til at arbejde mere.

Nu kender jeg flere højtlønnede, og mit indtryk er, at de fleste arbejder temmelig meget i forvejen. Mange har ikke mulighed for overhovedet at arbejde mere, så måske er der noget galt med regnemodellerne, men lad nu det være. Det der i virkeligheden undrer mig mest er, at det kniber gevaldigt med den radikale hørelse, når økonomerne i OECD og IMF fortæller, at de er dybt bekymrede over den stigende ulighed og endda har fundet ud af, at den fører til lavere økonomisk vækst. Er Radikale blevet totalt, aldeles stokdøve på venstre øre.

Men er Danmark ikke stadig er blandt verdens mest lige lande? Jo, men kun fordi uligheden også stiger i andre lande. Og netop det forstærker min bekymring. Det viser nemlig, at der ikke er tale om tilfældige udsving, men stærke, underliggende tendenser. Dem kan vi kæmpe mod politisk. Desværre ser vi partier, der tværtimod aktivt vil bidrage til øget ulighed.

Jeg håber virkelig, at Radikale vil lytte. Måske gider de ikke lytte til mig. Måske gider de ikke lytte til tømreren eller SOSU-hjælperen, der har været i mere end 40 år på arbejdsmarkedet. Men lyt så i det mindste til økonomerne fra OECD og IMF, som siger, at ulighed skader væksten.

Lighed betyder derimod, at færre børn er fattige, flere får en god uddannelse, den sociale mobilitet er stor, kriminaliteten lille, der er tillid og social sammenhængskraft – kort sagt alt det, som er afgørende for, at Danmark er et af verdens både rigeste og lykkeligste lande.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

Du lytter til Politiken

14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

Henter…

Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

• Du lytter til Politiken

13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

Henter…

I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

• 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden