Vi skal vogte os for vreden - især når den får et religiøst eller et ideologisk udtryk

Vrede. Dem, der sad i cockpittet den dag, sad og råbte religiøst sprog til hinanden. De opgejlede sig i religionens eller guds navn, for de mente, at de gik evighedens ærinde. Som troende er det ikke til at holde ud at tænke på, at det religiøse sprog kan bruges på den måde, skriver Peter Skov-Jakobsen.
Vrede. Dem, der sad i cockpittet den dag, sad og råbte religiøst sprog til hinanden. De opgejlede sig i religionens eller guds navn, for de mente, at de gik evighedens ærinde. Som troende er det ikke til at holde ud at tænke på, at det religiøse sprog kan bruges på den måde, skriver Peter Skov-Jakobsen.
Lyt til artiklen

For et par uger siden stod jeg ved Ground Zero. Min indlevelse og fantasi strækker ikke til at forestille mig, hvilken skræk og forfærdelse mennesker må have oplevet den dag. Efterhånden har jeg været på nogle af gruens steder: Ground Zero, Auschwitz, Hohenschönhausen, Sachsenhausen.

Når man nærmer sig Golgata, altså dødens sted, hersker tavsheden. Mennesker forsvinder ind i sig selv.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her