Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JACOB EHRBAHN
Foto: JACOB EHRBAHN

Terror. Et døgn efter terrorangrebet i Paris begyndte folk at lægge blomster og hilsner ved de steder, der blev ramt.

Peter Skov-Jakobsen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Terror er noget, man begår, når man anser sig selv for at være Gud

Mennesket er skabt af Gud i Guds billede - skabt i kærlighed og med kærlighed som formål.

Peter Skov-Jakobsen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Ingen sjæl er nogensinde blevet frelst ved had. Ingen sandhed er nogensinde blevet bevist ved vold. Ingen forsoning har nogensinde fundet sted ved hellig krig. Ingen religion vandt sig beundring ved at påføre sine modstandere lidelser«, skriver den engelske overrabbiner Jonathan Sacks i sin bog ’Not in God's Name’.

De, der begår disse forbrydelser i Guds navn, har fuldstændig misforstået religionen. Terror er noget, man begår, når man anser sig selv for at være Gud. Når man er så indbildsk, at man mener, at man kan råde over liv og død, har man grundlæggende misforstået religionens oprindelige indsigt: Mennesket er skabt af Gud i Guds billede - skabt i kærlighed og med kærlighed som formål.

Terrorister myrder løs, og de tror, at de kan bilde mennesker ind, at en martyr er én, der er villig til at myrde sin modstander. Det er fuldstændig misforstået. Martyrer er dem, der stiller sig ind foran andre for deres skyld for at afværge et medmenneskes død. Der er derimod ingen hæder forbundet med en terrorists handlinger. Det er æresløse drab på uskyldige.

LÆS TAREK HUSSEIN

Det radikaliserede, ekstremistiske, fanatiske menneske er optændt af en vrede, der forhindrer vedkommende i at se sin modstander som et medmenneske. Vedkommende er så optaget af en idé, at intet menneske har nogen betydning i forhold til idéen. Begrebet medfølelse findes ikke. Der findes kun ideen, hadet, vreden mod modstanderen.

Radikalisering og ekstremisme kender vi som europæere. Vores politiske liv var fyldt med det i det 20. århundrede. Fascisme, nazisme og kommunisme ødelagde millioner af menneskers liv og skabte kolde og varme krige og sendte mennesker i udryddelseslejre.

Når man er så indbildsk, at man mener, at man kan råde over liv og død, har man grundlæggende misforstået religionens oprindelige indsigt

Den totalitære svøbe kender vi godt på dette kontinent, men vi overvandt disse menneskeforagtende ideer i fællesskab.

LÆS LEDER

Vi lever i en kultur, der heldigvis stadigvæk kan høre ekkoer af ’du skal elske din fjende’. De fleste ved jo godt, at en fjende er en modstander, der skal tilintetgøres. Men i vores sammenhæng lyder der et ekko, der til stadighed får os til at se modstanderen som et menneske. Det er den indsigt, vi ikke må vige fra, for gør vi det, risikerer vi at blive grebet af det frygtindgydende had, der blot ser fjenden som en del af en stor masse uden ansigt, uden stemme, uden øjne, uden personlighed, og så bliver det nemt at myrde løs.

Vi bliver nødt til at gentage, at intet politisk problem kan løses religiøst. Vi bliver også nødt til at hævde tolerancen, friheden, tilliden og retsfølelsen - og hævder nogen, at de begår deres mord i religionens eller hadets navn, bliver vi nødt til at tage afstand fra sådan et misbrug af Guds navn.

I de kommende år skal vi gøre os umage med at forhindre den hadefulde omtale af modstanderen. Vi bliver nødt til at sige fra over for enhver form for hate speech.

Vi lever i et samfund, som er nået vidt i åbenhed og med demokrati. Vi er kommet så langt, fordi vi har tillid til samtalen og til medfølelsen. Vi lægger ikke hinanden for had. Vi bruger heller ikke demokratiet til at stemme hinanden ned med.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS MOGENS LYKKETOFT

Vi skal i de kommende år skabe en fælles samtale hen over mange kulturelle og religiøse forskelle, og vi skal lære os at være fascinerede af forskelligheden og ikke se det som et problem, men som en særlig værdighed hos hinanden til overvejelse, eftertanke og forundring.

Den engelske overrabbiner slutter sin bog med bemærkningen: »I dag beder Gud os, jøde, kristen og muslim at slippe hadet og opgive den hadefulde prædiken. I det mindste skal vi leve som brødre og søstre og være trofaste over for vores tro og være en velsignelse for andre, ligegyldigt hvilken tro de har. Vi skal ære Guds navn ved at ære hans billede: menneskeheden«.

Ikke et øjeblik er jeg i tvivl om, at Europas store tradition, kultur og civilisation også kan overvinde terrorens myrderier, for hos os handler det ikke kun om viljen til magt - i langt højere grad handler det om viljen til liv og til at gøre livet muligt i frihed.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden