Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Svend Brinkmann
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skal du da ikke bare ’være dig selv’? Næ, helst ikke!

Det kan være udmærket at være sig selv, hvis man er et rigtig godt menneske. Hvis man derimod er moralsk middelmådig, som de fleste af os, er det måske bedre at efterligne Nelson Mandela eller Mother Teresa, skriver psykologiprofessor Svend Brinkmann.

Svend Brinkmann
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et af de mest fasttømrede dogmer i vores kultur er, at det er godt at være sig selv. Når den nervøse aspirant spørger om råd til, hvordan vedkommende skal gebærde sig til jobsamtalen, svarer man gerne: »Du skal bare være dig selv!«.

Rådet dækker over et alment autenticitetsideal i vores tid: Man skal være i kontakt med sig selv og helst værdsætte dette selv så meget som muligt. Det hylder vi og kalder højt selvværd. Lærere i skolen kan læse bøger om at blive ’den autentiske lærer’, og ledere kan gå på kursus i ’autentisk lederskab’.

Hele virksomheder kan endda stræbe efter at blive ’Den autentiske virksomhed’, som var en bogtitel for et par år siden. Hvis ungerne i børnehaven eller skolen så ikke arter sig som forventet, skydes skylden ofte på ’lavt selvværd’ – børnene værdsætter egentlig ikke sig selv nok og laver derfor ballade. Og hvis medarbejderne i virksomheden går ned med stress, er det også på grund af lavt selvværd. Det er åbenbart et stort nationalt problem: En kendt stressekspert udtalte for ikke længe siden, at 300.000-400.000 danskere ’lider af lavt selvværd’ og derfor kommer til at lide af stress.

Virkelig? Er det rimeligt at tage disse varmluftsoppumpede begrebsballoner til indtægt for alt muligt fra uro i skolen til stress på arbejdet?

Er autenticitet og selvværd virkelig så grundlæggende vigtige værdier, at de er værd at opbygge et helt eksistentielt ideal omkring? Mit svar er nej – ballonerne må plaffes ned.

NYTÅRSFORTSÆT

Ideen om at være – og værdsætte – sig selv er jo selvfølgelig særdeles kompleks og viser sig i mange skikkelser.

Jeg er her ude efter den skikkelse, hvor ideen udstyres med egenværdi. Altså hvor det påstås, at det som sådan er godt at være autentisk og føle selvværd, uanset hvordan man ellers er beskaffen som person. Det kræver ikke en eksamen i moralfilosofi at kunne gennemskue dette synspunkts svaghed: Hvis man f.eks. i sit inderste, autentiske væsen føler sig kaldet til terrorisme, kan alle jo forstå, at det i så fald er at foretrække at undgå at være autentisk.

Der findes bøger om den autentiske lærer og den autentiske leder, men ikke om den autentiske massemorder eller skattesnyder. Hvorfor ikke? Netop fordi det ikke har spor værdi i sig selv at være autentisk. Den moralske bedømmelse af et menneske afhænger af, hvad personen ønsker og gør, og ikke af om vedkommende er autentisk imens.

Tænk hvis man endelig en dag finder sig selv og opdager, at man er en skabagtig pestilens?

Sociologen Richard Sennett har længe afdækket det, han kalder ’det offentlige menneskes fald’ og fremvæksten af autenticitetskulten og intimitetstyranniet.

Sennett begræder, at vi forventes konstant at være os selv i det offentlige liv, og han mener, vi bør generobre retten til at bære maske. Ellers er konsekvensen, at vi bare går og sårer hinanden, når vi hele tiden skal udtrykke os autentisk over for andre.

Autenticitet bliver også ofte en psykologisk sukkerglasur, der kan aflede opmærksomheden fra de handlinger, der udføres. ’Nuvel, jeg blev afskediget’, kan man da sige, ’men i det mindste var min chef autentisk og havde tårer i øjnene, da hun fyrede mig’.

PER MICHAEL JESPERSEN

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi ser i særlig grad dette forhold inden for politik, hvor det er den autentiske politiker, der efterspørges. Personligt forstår jeg det ikke. Hvis jeg må trække det (u-)populære nazikort, vil jeg sige: Hellere en statsminister, der er uautentisk, men træffer retfærdige beslutninger, end en autentisk Hitler-type.

Jeg ved ikke, om Hitler havde højt selvværd, men det kan han såmænd godt have haft.

Den berømte forsker Roy Baumeister har konkluderet, at et højt selvværd er associeret med umoralske og decideret psykopatiske træk.

Og den danske psykolog Eva Kirketerp konkluderede for nogle år siden i en afhandling, at det ikke er mennesker med lavt selvværd, der behandler andre dårligt, men snarere folk med højt selvværd. Selvværd er måske ikke så meget værd, som vi har troet, og det er jo også betegnende, at beslægtede begreber om værdsættelse af eget selv – herunder egoisme, narcissisme og egenkærlighed – er negativt ladede. Hvorfor så fejre højt selvværd så meget?

Det kan være udmærket at være sig selv, hvis man er et rigtig godt menneske. Hvis man derimod er moralsk middelmådig, som de fleste af os, er det måske bedre at efterligne Nelson Mandela eller Mother Teresa end partout at insistere på at være sig selv?

Tænk hvis man endelig en dag finder sig selv og opdager, at man er en skabagtig pestilens?

I så fald vil det bedste råd herfra være, at man skal skynde sig at blive en anden. Man bør i hvert fald ikke udvikle for højt selvværd, hvis ens selv ikke er så meget værd.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er bedre at være et ordentligt menneske end at være sig selv.

Det er bedre at være sød og rar end at have højt selvværd. Kan man få det hele, er det fint, men ellers bør man vælge autenticiteten fra og moralen til.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden