Få de vigtigste historier direkte i din indbakkeLæs mere

Tegning: Per Marquard Otzen (arkiv)

Tegning: Per Marquard Otzen (arkiv)

Tarek Hussein

Opdelt gymnasium viser, at vi aldrig har været interesseret i integration

At Inger Støjberg åbenlyst støtter en sådan segretion beviser blot, at hun aldrig har været integrationsminister.

Tarek Hussein

Når det aarhusianske Langkær Gymnasium vælger at isolere skolens hvide danske elever, er der klart tale om segretion og diskrimination i ordets bogstavligste forstand.

I 00’erne blev vi tudet ørene fulde af, at der ikke var nok unge med anden etnisk baggrund, som tog en ungdoms- og videregående uddannelse. I dag er det åbenbart et problem, at så mange gør det.

Det burde ellers være en kæmpe succeshistorie, at der i 2007 var 25 pct. af eleverne, som havde en nydansk baggrund på Langkær, mens tallet i dag er steget til 80 pct.. Der er her tale om unge, som primært kommer fra Gellerup, Tovshøj og Bispehaven, og som har formået at bryde den sociale arv og påbegynde en gymnasial uddannelse. Det er deres eneste brøde i denne sag.

De har hverken udvist en dårlig adfærd, et lavere fagligt niveau eller andre problemer. Ifølge rektoren er det eneste argument, at de har en anden etnisk baggrund. Dermed bliver de unge ikke længere vurderet på deres individuelle adfærd, handlinger og faglighed. Nej, de vurderes på baggrund af deres hudfarve og forældres baggrund.

Det her skriver sig ind i den fortælling, som en stor del af min generation er vokset op med, og som desværre er blevet en fast bestanddel af vores identitet: Uanset hvor flot dansk vi taler, hvor høj en uddannelse vi tager og hvor meget frivilligt arbejde vi deltager i, så er og forbliver vi fanger af vores etniske og religiøse bånd. Selv når vi insisterer på at blive bedømt som enkeltindivider.

Selvfølgelig er det optimale for sammenhængskraften, at der er en ligelige fordeling af unge med både social, etnisk, økonomisk og kulturel baggrund

Efter samme logik kunne man spørge, hvorfor det aldrig er blevet problematiseret, at der på gymnasier i Nordsjælland og andre privilegerede områder er 80, 90 eller 100 pct. etnisk danske elever. Men det gør vi ikke, for vi har aldrig været interesseret i integrationen, men derimod assimilationen.

Selvfølgelig er det optimale for sammenhængskraften, at der er en ligelige fordeling af unge med både social, etnisk, økonomisk og kulturel baggrund. Vi er alle bedst tjent med ikke kun at interagere med mennesker, som ligner os selv - uanset om man hedder Ali eller Mads.

Men det opnår man ikke ved at isolere de nydanske elever og fortælle dem, at de ikke kan gå i klasse med de etnisk danske elever, for så vil sidstnævnte bare flytte.

At Inger Støjberg åbenlyst støtter en sådan segretion beviser blot endnu en gang, at hun aldrig nogensinde har været integrationsminister.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce