Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Infrastruktur. S/SF har foreslået, at bilister, der kører ind i hovedstaden skal betale et beløb, som skal bruges til at forbedre den offentlige trafik og gøre den billigere.
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

Infrastruktur. S/SF har foreslået, at bilister, der kører ind i hovedstaden skal betale et beløb, som skal bruges til at forbedre den offentlige trafik og gøre den billigere.

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vores miljødebat er smålig og pinlig

Hvis en harmløs betalingsring kan skabe så meget ravage, hvad så når vi skal lave store miljøomlægninger?

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi danskere ser os som en del af verdens grønne, miljøbevidste superliga.

Men glem det. Sådan er det ikke mere.

Vores miljø- og klimadebat er blevet både pinlig, smålig og provinsiel.

Der har nemlig bredt sig den meningsløse præmis, at nye miljøtiltag ikke må ramme nogen gruppe på pengepungen. Og sker det alligevel, er det forslagsstillerne, der har et forklaringsproblem, mens dem, der forsvarer særinteresser per definition har en god sag.

Tag sidste uges forløb om betalingsringen i København. S/SF har foreslået, at bilister, der kører ind i hovedstaden skal betale et beløb, som skal bruges til at forbedre den offentlige trafik og gøre den billigere.

Forslaget giver på alle planer god mening: Lysten til at tage bussen og toget i stedet for bilen øges. Det vil betyde kortere køer, mindre luftforurening, færre lungesygdomme, mindre CO2-udslip etc.

Der har bredt sig den meningsløse præmis, at nye miljøtiltag ikke må ramme nogen gruppe på pengepungen.



Ideen er så oplagt og nødvendig, at flere europæiske hovedstæder som Stockholm og London allerede har praktiseret den i årevis. Et lille, bitte skridt i den rigtige retning – men dog et skridt.

Men så går ’av-min-pengepung’-klynkeriet i gang i sidste uge. Det begynder med, at VK-regeringen gør de småpenge, som det vil koste for en bilist at køre ind i København, til storpolitik ved at føre en kampagne med appel til de stakkels, stakkels bilister, der måske skal hoste op med en tyver eller mere.

Det er forventeligt. Men det deprimerende er, at der ikke går mere end få timer, før Vestegnens socialdemokratiske og folkesocialistiske borgmestre springer på og sætter betalingsringen under pres.

Ishøjs borgmester Ole Bjørstorp (S) slår fast, at hans ’borgere’ – læs: vælgere – skal tilgodeses i form af nye parkeringsanlæg.

Denne visionære melding bliver fulgt op af Hvidovres fungerende SF-borgmester Niels Ulsing, som kræver parkeringspladser her og nu (!), mens Rødovres socialdemokratiske borgmester Erik Nielsen i Berlingske forlanger »investeringer for flere hundrede millioner kroner, allerede inden man indfører betalingsringen«.

Og sådan breder det sig fra borgmesterkontor til borgmesterkontor.

Mens smålighedslavinen ruller, er der ikke én omegnsborgmester, der taler om det globale miljø og klima. Sådanne småudfordringer må I en S-borgmesterlogik anno 2011 vige for det altafgørende spørgsmål: Skal min Rødovre-vælger virkelig betale mere end en 20’er for at køre sin bil ind til Rådhuspladsen?



Presset på S/SF virker. Sent fredag eftermiddag er oppositionen nødt til at præsentere en uambitiøs model, der skal berolige omegnsborgmestrene og svække VK-regeringens skræmmekampagne her lige før et valg. Det skal kun skal koste en bilist sølle 0-25 kroner at køre til København.

Herfra skal der lyde et stort tillykke til omegnsborgmestrene, som formentlig har festet igennem i weekenden i carportene i Hvidovre, Ishøj, Rødovre og omegn.

Mens smålighedslavinen ruller, er der ikke én omegnsborgmester, der taler om det globale miljø og klima.



Det deprimerende i denne sag er, at den illustrerer, hvor svært det bliver at omstille Danmark på miljø- og klimaområdet, så længe enkeltgruppers snævre økonomiske interesser får lov at dominere.

For hvis en harmløs betalingsring kan skabe så meget ravage, hvordan bliver det så ikke, når vi for alvor skal i gang med den store omstilling af det danske samfund? Med højere miljøafgifter, begrænsninger i danskernes fly- og udlandsrejser, vindmøllepakker, begrænsninger i biltrafikken og energiforbruget osv. osv.

Hvis vi ikke én gang for alle erkender, at omstillingen vil blive dyr og besværlig for enkeltgrupper, så vil ’betalingsringsforløbet’ gentage sig igen og igen og igen i nye variationer. Og dét eksperiment har vi slet ikke råd til.

Derfor skal miljø- og klimadebatten have et løft.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden