0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvorfor skal det gå ud over november?

Depression er en ærlig sag, men hvorfor skal det gå ud over november?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 CARSTEN INGEMANN (arkivfoto)
Foto: CARSTEN INGEMANN (arkivfoto)

November, skriver Bredal, er årets dejligste måned, glødende af rødbrune farver med gullige glemsler, sitrende af lys gennem tågen, fyldt med poesi og tilgivelse og fred: Det går nok alt sammen.

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvor ville det passe mig fint, hvis året havde seksten måneder, hvoraf de fem var november.

Henrik Nordbrandt måtte gerne have ret – dér i digtet fra den dejlige samling ’Håndens skælven i november’.

Alle husker Nordbrandt for lige netop de linjer, »... september, oktober, november, november, november ...«, lidt ligesom alle husker Benny Andersen for ’Svantes lykkelige dag’ med sang under brusebad og »livet er ikke det værste, man har«.

Hvis jeg var digter, ville jeg nok hellere huskes for det sidste end det første, men egentlig er der ikke den store forskel i de to folkekære digteres grundstemning lige netop i de her digte: depression.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce