Nedlukningens mærkelige pause har ført til nye forståelser af samfund og politik. Hvad bliver f.eks. ’den nødvendige politik’ fremover?

Jes Stein Pedersen: 1. maj bliver uden røde faner i Fælledparken, men set i lyset af, hvad vi netop nu vinder, er det helt fint

Mette Frederiksen, formand for Socialdemokratiet, holdt 1. maj-tale i Fælledparken i København i 2019. Arkivfoto: Mads Nissen  Foto: Mads Nissen/POLFOTO
Mette Frederiksen, formand for Socialdemokratiet, holdt 1. maj-tale i Fælledparken i København i 2019. Arkivfoto: Mads Nissen  Foto: Mads Nissen/POLFOTO
Lyt til artiklen

I dag er der ingen røde faner i Fælledparken eller nogen andre steder i Danmark. Også arbejdernes internationale kampdag har coronavirussen fået ned med nakken.

Jeg plejer ellers at lægge vejen forbi, selv om det efterhånden er blevet en ensom affære. Sidste år mødte jeg ingen, jeg kendte, selv om jeg spejdede ivrigt. Selv i 3F-teltet, hvor der plejer at være gang i den, var der mere stille end sædvanligt, og køen foran boden, der solgte thai-takeaway, var for lang til, at jeg stillede mig op. Foran Socialdemokratiets scene var der de sædvanlige buhråb fra venstrefløjen og den sædvanlige hyldest fra DSU’erne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her