0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Debatredaktør: Vi, der bor alene, skal også have lov at lave vores egne smittekæder

Sundhed er mere end frihed for sygdom. Og for nogle er det decideret usundt at blive spærret inde alene i hjemmet i månedsvis.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Signatur

Jeg skal holde to meters afstand og undgå kram og kindkys fra mennesker uden for min husstand. Det vil sige alle mennesker, for min husstand er kun mig. Normalt er mit sociale liv ikke bundet til lejlighedens beboere, og jeg tænker derfor sjældent over, at de mennesker, jeg deler mit liv med, har en anden adresse. Men pludselig bad Mette og Søren os pænt om at gå indenfor og blive der, så meget vi kunne. Barerne, restauranter og caféer lukkede dørene, og alle sædvanlige mødesteder er nu ikke længere mulige. ​​​​

Egentlig har jeg altid været udmærket i stand til at udholde mit eget selskab, så foreløbig er jeg og mig selv da ikke gået fra hinanden. Ikke fuldstændig i hvert fald. Men jeg ved, andre er mindre heldige. Fordi deres mentale helbred i forvejen kun blev holdt oppe af fællesskaber, venners kram og den generelle følelse af, at verden udenfor findes.

’Bliv hjemme’ blev den ordre, der skulle redde os alle. Holde os sikre og trygge. Men for mange er tryghed ikke noget, der kan brygges alene inden for hjemmets fire vægge. For slet ikke at tale om dem, der i hjemmet er fastlåst i dårlige og utrygge relationer til enten forældre, partnere, substanser eller frygtelige rumboer.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts