Jeg levede det fuldkomne hvide liv i Hvidovre. Jeg tilstår. Alt omkring mig var hvidt.

Regnskabets time: »Den hvide mand, jeg, skal undskylde over for alle dem, jeg ubevidst har trådt på i blind- og dumhed«

»Jeg så de sorte amerikanske atleter demonstrere for bevægelsen Black Power under OL i Mexico i 1968. Men det var ikke noget, vi forbandt med den danske anvendelse af ordet neger«, skriver Rasmus Bech i denne klumme.  Arkivfoto Anonymous
»Jeg så de sorte amerikanske atleter demonstrere for bevægelsen Black Power under OL i Mexico i 1968. Men det var ikke noget, vi forbandt med den danske anvendelse af ordet neger«, skriver Rasmus Bech i denne klumme. Arkivfoto Anonymous
Lyt til artiklen

Det er regnskabets time. Overalt. Også i Danmark.

En tragisk og dum hændelse i Amerikas Forenede Stater har fjernet skællene fra vore øjne. Det er på tide, at den magtfulde hvide mand, der gennem århundreder har koloniseret og undertrykt den ganske verden, stilles til ansvar for sine gerninger, sin historie, sit sprogbrug og sit menneskesyn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her