0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Silja Thøgersen: Jeg har bestilt tid ved lægen, og jeg er allerede latent rasende ved tanken om det spørgsmål, jeg kan forvente

Det skyldes ikke uvidenhed, at kvinder bliver stadig ældre, før de får deres første barn. At reducere det til et problem, der kan løses med oplysning om fertilitet, er politisk dovent.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-marie Steen Petersen/Politiken-Tegning
Foto: Anne-marie Steen Petersen/Politiken-Tegning
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har lige bestilt tid hos min læge, og jeg er allerede latent rasende ved tanken om, at jeg potentielt skal konfronteres med spørgsmålet: Sig mig, har du tænkt på at få børn? Det spørgsmål har Sundhedsstyrelsen nemlig foreslået, at læger fremover skal stille unge kvinder i alderen 18-30 år. Af forslaget fremgår det, at spørgsmålet skal inkorporeres i alle konsultationer – også dem, som intet har med prævention, graviditet eller underliv at gøre. For at give os unge kvinder mere viden forstås.

Det er fornærmende, at staten går ud fra, at min manglende reproduktion skyldes uvidenhed.

For selvfølgelig har jeg da tænkt på børn. Hvordan i alverden skulle det lykkes mig at undgå det? Presset på kvinders fertilitet er allestedsnærværende. Især når man som jeg er 29 år og hverken gravid eller nogens mor.

Familie, venner, kollegaer og sponsoreret indhold på Facebook har turneret med hentydninger og spørgsmål i årevis. Statslige kampagner har åndet mig i nakken fra busskilte og sociale medier. Som den fra 2015, som spurgte: ’Har du talt dine æg i dag’ – og pustede til fortællingen om det tikkende ur, som man som kvinde skal huske tæller ned i baggrunden hvert eneste minut. Hele tiden bevæger du dig tættere på katastrofen, siger uret. Den katastrofe, der er barnløshed.

Boligmarkedet i de store byer er effektiv prævention

Denne fortælling om fertilitet skriver som oftest mændene helt ud. Sundhed.dk fortæller, at barnløshed i dag hos cirka en tredjedel skyldes årsager hos kvinden, en tredjedel hos manden og cirka en tredjedel hos begge parter. Så hvorfor skal mænd ikke spørges til deres familieplaner, hvis Sundhedsstyrelsen død og pine synes, det er så centralt?

Hvis de tror, den stigende alder for børnefødsler alene skyldes manglende viden, må det mest effektive vel være at informere alle involverede i produktionen af børn.

Men helt ærligt, tror vi for alvor, at den eneste grund til, at fødselsalderen stiger, er, at kvinder simpelthen glemmer at få børn? Eller ikke ved, at fertilitet er en faktor, og at den falder med alderen? Selvfølgelig ved de det. Men nogle vælger med åbne øjne at udskyde projektet. Det gør de formentlig både, fordi de prioriterer andre vigtige dele af livet som rejser, uddannelse, arbejde og andre erfaringer, og fordi deres livsforudsætninger måske byder dem at vente længere end tidligere generationer.

Mange unge akademikere, og statistisk særligt unge kvindelige akademikere, har svært ved at lande et fast job. De skal igennem endeløse projektansættelser, vikariater og løntilskudsstillinger først. Og sådanne stillinger udløser typisk ingen barsel, for arbejdsmarkedet foretrækker fortsat kvinder uden børn. Jeg har flere veninder, der sørger for aldrig at nævne deres partner til jobsamtaler. De ved, hvad arbejdsgivere tænker, når de sidder over for en kvinde i sluttyverne i et fast forhold: Du skrider på barsel om lidt.

Hvorfor de tænker det? Fordi det her i 2020 fortsat er sådan, at kvinderne tager gennemsnitligt 274,2 dages barsel, mens mændene kun tager 31,5 dage.

Boligmarkedet i de store byer er også effektiv prævention. Det er meget svært at finde boliger, der kan rumme børn og familie, og som kan betales med den løn, man typisk har i de første års prækære skridt på arbejdsmarkedet. Ja, man kan flytte ud af byerne, men mange vil gerne være tæt på deres netværk, når de skal have det famøse første barn. Eller udnytte det fagnetværk, de måtte have fra studiet, til at få foden ind på det første job (eller nok nærmere praktikplads).

Så hvis man for alvor vil have landets indbyggere i gang med at få børn tidligere, kunne man med fordel forholde sig til de faktorer på job- og boligmarked, som gør det svært.

Men hvis man vil reducere problemet til et spørgsmål om oplysning, skal mændene med. Personligt har jeg hørt mere end en mandlig ven sige i en drillende tone: »Ja, jeg kan jo få børn for evigt«. Hvortil man fristes til at svare: Faktisk kan du jo slet ikke få børn. Mænd har i dag dårligere forudsætninger for at få børn alene eller med en partner uden livmoder. Alligevel synes mange at tro, at fertilitet er et kvindeproblem. Gad vide hvor de får den idé fra.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts