0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Susan Knorrenborg: Jeg kan kun rense en tarm, hvis det foregår på det yogacenter. Det er en tragedie

Moderne mennesker – fra industrilandmanden til veganeren – har mistet forbindelsen til naturen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Foto: Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Min gudmor er død. Med hende forsvandt den sidste i familien, der kunne rense en tarm og stoppe et svin ned i den og få julepølse ud af herligheden. Nu er der ingen tilbage, der kan krydre og presse en rullepølse, så ungerne forstår, at sådan en ikke skal være selvlysende lyserød. Min gudmor tog håndværket med sig i graven. Med hende døde udtryk som: ’Hvis mine svin var lige så grimme som naboens søn, åd jeg aldrig mere sylte’.

Da vi tømte hendes viktualierum, fandt vi hendes sidste sommer. En lang solfyldt, syltet, presset og henkogt sommer. Jeg talte 67 glas og krukker med henkogte blommer, syltede asier, squash, agurker, græskar og rødbeder. Spegede sild, glarmestersild og bidesild. Hindbærsaft, jordbærsaft, hyldebærsaft. Syltetøj og marmelade af alt fra æbler til rabarber. Der var honning fra egne stader. Fryseren var fuld af alt, hvad man kan få ud af en gris – fra inderst til yderst, fra ridset svær til finker.

Mens nutidens preppere kommer til at sande, at deres frysetørrede lager er ubrugeligt i en verden, hvor vandet er fyldt med pesticidrester og døde mink, kunne min gudmor have overlevet en hel coronavinter i det viktualierum. Der var sågar hjemmebrygget vin og tokayer til at tage toppen af nerverne.

Med sig i graven tog min gudmor et praktisk, afdæmpet og respektfuldt forhold til mad og natur.

For hende var naturen noget, der gav mad på bordet, hvis man ellers behandlede den ordentligt. Den var ikke hellig, den var ikke et erhverv eller noget, man kunne vride et ’livsværk’ og en erstatningssum på 20 milliarder kroner ud af. Hun levede af og sammen med den – for så til sidst at blive en del af den. Af jord er du kommet …

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere