Topledere har travlt med at opildne til generationskrig mellem kollegaer. På den måde sikrer de, at medarbejderne ser sig sure på hinanden i stedet for at kritisere de strukturelle problemer.

Andreas Kønig: Machiavellisk ledelsesmanual til den travle topchef

Foto: Daniel Hjorth
Foto: Daniel Hjorth
Lyt til artiklen

Det må være svært at være moderne topleder, og jeg forestiller mig, at det med en overfyldt kalender kan være vanskeligt at finde tid til at få læst ordentlig ledelseslitteratur, så tillad mig her at byde ind med en kort machiavellisk ledelsesmanual, der kan hjælpe dig, kære topleder, med at holde medarbejdere i skak og cementere din egen magt.

Et af de måske mest geniale politiske principper, der kom ud af det gamle Romerrige, er del-og-hersk-metoden. I al sin enkelthed går det ud på, at man som regent får pøblen til at skændes og slås internt, så de ikke kan samle deres fælles kræfter og gøre oprør mod overmagten. Det er smart, når man er en romersk besættelsesmagt, men det er også rigtig smart, hvis man er en højtstående chef, der ikke rigtig orker at møde kritik fra irriterende medarbejdere, som ønsker at forbedre deres arbejdsvilkår.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her