Før i tiden var det få mørkemænd i bestyrelseslokaler, der besluttede, hvad vores fælles samtale skulle dreje sig om. Sådan er det snart igen. Vi har mistet ejerskabet over kulturen, skriver Andreas Kønig i denne Signatur.

Andreas Kønig: Taylor Swift fik mig til at indse, at vi alle er en del af det kulturelle proletariat

Foto: Jeff Pachoud/Ritzau Scanpix
Foto: Jeff Pachoud/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

For nylig var jeg til Taylor Swift-koncert i Stockholm. Det var en fuldstændig fremragende koncert, jeg er selv stor swiftie, men her flere uger efter er det ikke den musikalske oplevelse, der for alvor har sat sig fast i mig. Det er mere oplevelsen af at have været vidne til et fænomen, som jeg aldrig troede, jeg igen skulle opleve i min levetid.

For der i Stockholm dukkede den monokultur op, som jeg kunne have svoret var død og borte. Og pludselig fik jeg fornemmelsen af, at vi alle igen er endt som en del af det kulturelle proletariat, der har mistet ejerskabet over kulturen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her