0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Er det for vanskeligt for ofre at få erstatning?

Politisk flertal vil sikre voldsofre hurtigere erstatning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Simon Fals
Foto: Simon Fals

Ventetid. Kirsten Sandvad Hansen har ventet i over halvandet år på at få udbetalt erstatning, efter at hendes mand blev knivdræbt i maj 2010.

Skriv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Skriv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ingen voldsofre eller efterladte bør vente på erstatning så længe som Kirsten Sandvad Hansen.

Således lyder beskeden fra et flertal i Folketinget bestående af Venstre, Dansk Folkeparti, de konservative, Liberal Alliance og Enhedslisten, der vil sikre udbetalingen af et forhåndsbeløb, så ofre eller efterladte ikke skal afvente myndigheders undertiden langsommelige sagsbehandling.

»Det er ikke rimeligt, at voldsofre eller efterladte pårørende risikerer at gå fra hus og hjem, fordi de ikke kan få de penge, de soleklart har ret til«, mener Dansk Folkepartis retsordfører Peter Skaarup.

Kirsten Sandvad Hansen, der har skrevet dagens Kronik i Politiken, er et af de mennesker, der har måttet kæmpe for at få udbetalt en erstatning. Hendes mand blev knivdræbt, mens han var på arbejde i 2010.

Siden har hun blandt andet lagt arm med Erstatningsnævnet, Arbejdsskadestyrelsen og forskellige forsikringsselskaber for at kunne gøre boet efter sin mand op.

»Jeg kan ikke rigtig komme i gang med mit nye liv. Der er hele tiden et efterslæb og en uvished. For man kan sagtens fortælle mig, at jeg er berettiget til en erstatning, men jeg føler mig ikke sikker på det, før jeg faktisk har pengene«, forklarer Kirsten Sandvad Hansen.

Regeringens støtteparti har ikke lagt sig fast på, hvordan en ordning, der kan sikre en hurtig udbetaling til ofre eller pårørende, kan udformes. Men partiet støtter oppositionens løfter om en mere effektiv behandling.

»Der er god ræson i at sikre forhåndsudbetalinger til ofre, der har ret til penge«, siger Enhedslistens retsordfører Pernille Skipper.

Bør politikerne sikre en hurtig erstatningsudbetaling til ofre for vold, eller kræver den slags sager en uvildig sagsbehandling? Deltag i debatten herunder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage