Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Respekterer du prostituerede?

Er sexarbejderne en gruppe, som fortjener samfundets respekt?

Skriv

De arbejder, betaler skat og udfører opgaver, som deres kunder sætter stor pris på.

Alligevel har de prostituerede som gruppe altid været ugleset af det omgivende samfund. For de sælger deres kroppe til faste tariffer under de røde lamper, og selv om det omtales som verdens ældste erhverv, så hænger der i manges øjne altid en em af sørgmodighed og fornedrelse i prostitutionsmiljøet.

»For mig er det bare et arbejde - et arbejde, hvor jeg får temmelig meget dårlig sex. Men jeg har truffet et aktivt valg, og jeg sørger for mig selv, så lad mig om, hvad jeg vil - og lad være med at kalde mig for luder, for jeg er sexarbejder: jeg sælger visse former for samlejer, og det er mit arbejde, ikke min identitet. Jeg har også arbejdet som tolk, som handicaphjælper og i Netto, og om nogle måneder bliver jeg kandidat i sociologi«.

Sådan forklarer 32-årige Adriana sin beslutning om at tjene penge på at sælge seksuelle tjenester. Hun solgte sig selv første gang som 20-årig, og siden har hun flere gange mødt fordømmelsen for det arbejde, hun udfører.

»De fleste, der dømmer os, har bare aldrig talt med en sexarbejder - især ikke med os, der selv har valgt det. De har aldrig været på et bordel for at se, hvordan det er i virkeligheden. Så ville de opdage, at vi ikke per definition lider under vores job, og at vi rummer så meget mere end dét arbejde«.

Respekterer du de prostituerede? Deltag i debatten herunder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden