0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Er for kritisk og »negativ«: S-regeringen er i gang med at aflive uafhængig vagthund

Ifølge et notat fra Transportministeriet har passagerernes uafhængige vagthund været for kritisk og for negativ. Regeringen har nu ladet bevillingen udløbe, og Passagerpulsen har måttet opsige sine medarbejdere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mikkel Hørlyck
Foto: Mikkel Hørlyck

Transportminister Benny Engelbrechts vil ikke udtale sig om Passagerpulsens skæbne. Hans embedsfolk har i et notat til ministeren og forligskredsen problematiseret, at passagerernes uafhængige vagthund er for kritisk og negativ.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det var en glad og stolt socialdemokratisk transportminister, der for fem år siden fortalte om en nyskabelse i den kollektive trafik, »passagerernes uafhængige vagthund og talerør«:

»Indtil 1. oktober 2014 var Danmark et af de få lande i Europa, der ikke havde en national passagerorganisation, der varetog de rejsendes interesser. Det har vi nu fået med Passagerpulsen, som en stærk og uafhængig organisation forankret hos Forbrugerrådet Tænk«, skrev daværende transportminister Magnus Heunicke (S) i et debatindlæg 28. januar 2015.

Men nu står hans socialdemokratiske efterfølger på ministerposten, Benny Engelbrecht, til at føre kniven i aflivningen af pendlernes uafhængige vagthund. Ifølge et notat fra hans embedsværk er regeringen utilfreds med Passagerpulsens »negative italesættelse«, der »kan forstærke det imageproblem, som den kollektive transport er udfordret af«.

Passagerpulsens medarbejdere blev opsagt i onsdags, da S-regeringen indtil videre ikke har prioriteret at fortsætte den seneste bevilling på knap 7 millioner årlige kroner, der blev givet i 2018.

Trods udsigten til lukning har transportminister Benny Engelbrecht ikke på noget tidspunkt udtalt sig om vagthundens virke og skæbne, ej heller har han svaret på Passagerpulsens henvendelser til ham om fremtiden.

Benny Engelbrecht ønsker heller ikke at stille op til et interview eller udtale sig om sagen til Politiken.

Hans embedsfolk skriver i en kort mail, at »det har hele tiden været kendt, at Passagerpulsens bevilling var tidsbegrænset, og det er derfor ikke som følge af en ny beslutning, at Passagerpulsens bevilling udløber ved årsskiftet. Passagerpulsens henvendelser er under behandling i ministeriet og forventes besvaret i starten af det nye år«, lyder det med henvisning til de skrivelser, hvori Passagerpulsen og Forbrugerrådet Tænk har efterlyst en afklaring.

»Kan forstærke imageproblem«

Et bagvedliggende notat fra Transportministeriet, som Politiken er i besiddelse af, giver dog en mulig forklaring på, hvorfor S-regeringen er i færd med at lægge passagerernes vagthund i graven:

»I forhold til den kollektive transports imageproblem, ser Transport- og Boligministeriet en udfordring i, at Passagerpulsen meget ofte vælger at italesætte den kollektive transport negativt«, lyder det i notatet, dateret 24. oktober 2019.

Som eksempel giver ministeriet en kampagne i efteråret, hvor Passagerpulsen lavede en ’Hall of Shame’, hvor brugere af den kollektive trafik kunne uploade billeder og beretninger fra danske stationer, der trænger til en kærlig hånd.

Benny Engelbrechts embedsværk konkluderer i sit notat:

»Ovenstående eksempler på negativ italesættelse på Facebook og på Passagerpulsens hjemmeside kan være med til at forstærke det imageproblem, som den kollektive transport er udfordret af. Imageproblemet er en barriere for at tiltrække nye passagerer til den kollektive transport, og Passagerpulsens arbejde vurderes derfor i værste tilfælde at modarbejde, at flere danskere vælgere at bruge den kollektive trafik«, skriver Transportministeriet.