Foto: LARS SKAANING/politiken
Biler

Årets motorcykel 2008 er Triumph

Et stærkt felt af nye og helt forskellige motorcykler kæmpede om at blive Årets Motorcykel 2008. Der var dog ingen tvivl om vinderen.

Biler

Triumph Street Triple kørte klart fra de andre ved kåringen af Årets Motorcykel 2008 foretaget af Danske Motorcykel Journalister.

Til gengæld var der hård kamp om de næste pladser, hvor en række af årets spændende motorcykelnyheder klumpede sig sammen. Alle gode motorcykler, men med stor forskellighed og med hver deres individuelle kvaliteter.

Triumph fik med 64 stemmer næsten dobbelt så mange stemmer som nummer to, BMW F 650 GS, der fik 38 stemmer. Kawasaki Ninja 250 kom på tredjepladsen med 35 stemmer, Aprilia NA 850 Mana fik 33 stemmer, og på femtepladsen kom Suzuki B-King, der fik 30 stemmer.

Hårdere konkurrence med nye modeller Bredden i resultatet er ikke så overraskende i et år, hvor kampen om kunderne er spidset til, og hvor de forskellige typer af motorcykler er blevet udviklet og rendyrket.

Kun for cruiserne er der ikke sket så meget, men ellers rykker det med nye modeller blandt offroaderne, racerne, de nøgne gadecykler, de store touringcykler og de superstærke muskelcykler. Næsten hele raden rundt er der nye fristelser.

Forskelligheden var markant repræsenteret i de 22 deltagende motorcykler, selv om nogle importører selv valgte et par nyheder fra. Eksempelvis manglede BMW 800 GS og de to Hondaer, 700 Transalp og Fireblade.

Spændvidden i årets nyheder holdt helt ind blandt de fem finalister, hvor priserne svinger fra 50.000 kroner til 240.000 kroner.

Valg af finalister ikke overraskende

Selv havde jeg krydset Aprilias Mana af som vinder på grund af dens nytænkning og forsøg på at nå nye kundetyper. Men Triumphs triumf skal der ikke rokkes ved, den er velfortjent. Den eneste af de fem finalister, der ikke stod på min blok, var Suzukis B-King.

Trods dens mange kvaliteter og overskud havde jeg som repræsentant for muskelmaskinerne hellere set den mere alsidige touring-maskine Kawasaki GTR 1400, der med sin enorme styrke kan æde motorveje dagen lang, uden at hverken den eller køreren får forstoppelse.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce