0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I løbet af de næste få uger vil danske Facebook-brugere opleve ændringer

»Fremtiden er privat«, hedder det fra den sociale medie-platform, der nu forsøger nu at imødekomme privatlivs-kritikken ved at genopfinde sig selv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Amy Osborne/Ritzau Scanpix
Foto: Amy Osborne/Ritzau Scanpix

»Fremtiden er privat« står der bag Facebooks chef, Mark Zuckerberg.

Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Nettet
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Idag skal vi tale om, hvordan man bygger en social platform baseret på privatlivets fred«. Sådan åbnede Facebook-stifteren Mark Zuckerberg firmaets udviklerkonference, F8, tirsdag aften dansk tid. Og hen over de næste to timer blev ordet »privat« brugt langt oftere end nogle af de tekniske termer, der ellers normalt fylder præsentationer ved den slags konferencer.

Facebook varslede allerede for nogle uger siden, at verdens største sociale medie nu ville ændre strategi fuldkommen og satse på private samtaler og digitalt samvær i mindre grupper. Men det var først, da Zuckerberg trådte op på scenen ved F8, at de flere end to millioner Facebook-brugere lærte noget om, hvilke ændringer, der er på vej.

Det handler blandt andet om en større ydmyghed. Som Zuckerberg sagde: »Jeg ved godt, vi ikke har det bedste ry, når det gælder privatliv lige nu. Men vi er dedikerede til denne opgave. Vi vil tage den tid, det tager at gøre det rigtigt, og det vil nogle gange virke som om, vi ikke gør fremskridt.«

Det kræver en større omstrukturering internt i Facebook, og det lagde Mark Zuckerberg ikke skjul på. Det kræver for eksempel et farvel til firmaets gamle motto, »move fast and break things«. »Før i tiden lancerede vi ofte projekter og prøvede at løse problemerne efterhånden. Nu henter vi eksperter ind og konsulterer med dem længe før, noget slippes fri«, forklarede Zuckerberg.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter