Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lonni, Magnus og Rasmus var nogle af de håbefulde, der var mødt op foran Magasin du Nord ved midnat, i håb om at få et godt tilbud. Kilde: Politiken / Jakob Kyed Jakobsen

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er historien om black friday

Det begyndte så fredeligt, men har udviklet sig til en jagtmark, der kan koste menneskeliv.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Shoppefænomenet black friday er stadig et børnehavebarn i Danmark, men et stort og hurtigtvoksende af slagsen. Omkring 2011-2012 introducerede nogle webshops det amerikanske tiltag herhjemme, i 2013 stemplede flere fysiske butikker ind, og så gik det pludselig stærkt. Forretninger, kæder og storcentre tog ideen til sig, fænomenet blev synligt i gadebilledet og siden også på annoncemarkedet. 2015 betragtes som året, hvor black friday fik sit officielle gennembrud i Danmark. I år forventer 46 procent af Dansk Erhvervs medlemmer black friday at komme med gode tilbud i fysiske butikker.

Oprindelig stammer black friday fra USA, hvor julehandlen traditionelt skydes i gang med parade, julemand og lignende fredagen efter Thanksgiving (fjerde torsdag i november). Traditionen blev cementeret i 1960'erne, hvor stadig flere butikker begyndte at holde længe åbent og lokke med stærkt nedsatte varer. I løbet af 1980'erne blev den så rodfæstet, at mange nu opfatter dagen som en uofficiel helligdag, hvor man hygger med familie, venner og shopping.

Rå er dagen dog også. Ifølge blackfridaydeathcount.com har dagen i perioden 2006-2014 ført til episoder, der har såret 98 og kostet syv mennesker livet i USA – tre døde i trafikulykker, to ved skyderi, og to blev trampet ihjel. Sociale medier bringer hvert år glimt af tumultagtige scener, og kampen om kunder og kup stiger. Siden butikker i 2011 begyndte at holde åbent fra midnat, har amerikanske forbrugere årligt shoppet for mellem 50 og 60 milliarder dollar på black friday, som siden 2005 har været den største shoppingdag i USA.

Tal fra Danmark taler også deres eget tydelige sprog. Ifølge Nets blev der i løbet af black friday-døgnet i 2012 udført 3,3 millioner dankorttransaktioner. I 2013 var antallet vokset til 4 millioner, i 2014 svingede danske forbrugere deres Dankort 4,5 millioner gange, og i 2015 skete det 5,5 millioner gange. Fra 1014 til 2015 voksede omsætningen fra 1.533 millioner kroner til 1.983 millioner kroner. Omsætningen gjorde dagen til den største shoppingdag nogensinde i Danmark, da den slog den hidtidige rekord på 1.750 millioner kroner 22. december 2014.

Fredagens farve – den sorte – er der flere bud på. Nogle mener, den symboliserer, at de mange tilbud gør gaderne sorte af mennesker - opfattelsen knyttes til politirapporter fra Philidelphia i begyndelsen af 1960’erne. Andre at forretningernes regnskab denne fredag går fra minus til plus, så røde tal på bundlinjen bliver sorte.

Redskaberne til at opnå gode salgstal er mange. Aktørerne omfatter både storcentre, kæder, netbutikker og lokale handelsstandsforeninger. Nogle hemmeligholder deres konkrete tilbud til midnat for at skabe spænding eller afslører drypvis i nyhedsbreve, hvad kunderne har i vente.

Event skal der til. Et andet greb går ud på at gøre udsalget til en begivenhed med underholdning, konkurrencer, smagsprøver og spas, som annonceres flittigt, så folk kan planlægge deres rute.

Dovne tilbudsjægere – eller dem, som ikke bryder sig om fysiske køer og menneskemylder – kan via nethandel klare jagten fra sofaen. I USA har man siden 2005 haft en pendant til black friday i form af cyber monday (mandagen umiddelbart efter black friday), hvor netbutikker disker op med deres tilbud og giver forbrugere mulighed for at købe varer, de ikke fik fat i om fredagen. I Danmark satser både fysiske butikker og webshops fortrinsvis på black friday, men en del supplerer med mandagstilbud.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Anti-forbrug er temaet for initiativet buy nothing day, som voksede frem i Canada og USA løbet af 1990'erne og siden har spredt sig til lande verden over. Nogle lande holder den samme dag som black friday, andre sørger for mindre konkurrence ved at vælge den efterfølgende lørdag. Ifølge www.aktiveforbrugere.dk markeres dagen i år i mere end 60 lande. Andre initiativer satser på bæredygtige varer eller velgørenhed.

Genkendelsen af black friday er stor, men ikke ensbetydende med, at folk handler. En frisk undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at otte ud af ti forbrugere nu kender fænomenet black friday (mod hver anden sidste år), og at hver femte regner med at købe noget (mod hver tiende sidste år).

Kilder: Dansk Erhverv, Nets, Google Trends, Wikipedia, diverse nyhedsmedier.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden