0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Her er historien om black friday

Det begyndte så fredeligt, men har udviklet sig til en jagtmark, der kan koste menneskeliv.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lonni, Magnus og Rasmus var nogle af de håbefulde, der var mødt op foran Magasin du Nord ved midnat, i håb om at få et godt tilbud. Kilde: Politiken / Jakob Kyed Jakobsen

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Shoppefænomenet black friday er stadig et børnehavebarn i Danmark, men et stort og hurtigtvoksende af slagsen. Omkring 2011-2012 introducerede nogle webshops det amerikanske tiltag herhjemme, i 2013 stemplede flere fysiske butikker ind, og så gik det pludselig stærkt. Forretninger, kæder og storcentre tog ideen til sig, fænomenet blev synligt i gadebilledet og siden også på annoncemarkedet. 2015 betragtes som året, hvor black friday fik sit officielle gennembrud i Danmark. I år forventer 46 procent af Dansk Erhvervs medlemmer black friday at komme med gode tilbud i fysiske butikker.

Oprindelig stammer black friday fra USA, hvor julehandlen traditionelt skydes i gang med parade, julemand og lignende fredagen efter Thanksgiving (fjerde torsdag i november). Traditionen blev cementeret i 1960'erne, hvor stadig flere butikker begyndte at holde længe åbent og lokke med stærkt nedsatte varer. I løbet af 1980'erne blev den så rodfæstet, at mange nu opfatter dagen som en uofficiel helligdag, hvor man hygger med familie, venner og shopping.

Rå er dagen dog også. Ifølge blackfridaydeathcount.com har dagen i perioden 2006-2014 ført til episoder, der har såret 98 og kostet syv mennesker livet i USA – tre døde i trafikulykker, to ved skyderi, og to blev trampet ihjel. Sociale medier bringer hvert år glimt af tumultagtige scener, og kampen om kunder og kup stiger. Siden butikker i 2011 begyndte at holde åbent fra midnat, har amerikanske forbrugere årligt shoppet for mellem 50 og 60 milliarder dollar på black friday, som siden 2005 har været den største shoppingdag i USA.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts