0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Guide: Sådan laver du en god madplan

Økonoma og madspildsekspert Birte Brorsons hjælper dig på vej til en madplan, der sparer både tid og penge - og reducerer madspild.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Arkivfoto: Martin Lehmann

Læg en plan, og skriv en huskeseddel, inden I køber ind, råder eksperten.

Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Inden I går i gang med at lave en madplan for den kommende uge, så kig i køleskab, kolonialskuffe og fryser. Hverken køleskab eller fryser bør fungere som hospice for glemte madvarer. Skriv en skal-bruges-nu-liste over, hvilke råvarer eller rester, der ligger over fra ugen«, anbefaler økonoma og madspildsekspert Birte Brorson. Hun rådgiver professionelle køkkener om bæredygtig madplanlægning og er ambassadør for bevægelsen Stop Spild Af Mad.​​

»Selve madplanen starter med, at I som familie samler jer omkring et stykke papir eller computeren i løbet af weekenden. Udfyld et fortegnet ugeskema, en såkaldt grundplan, som basis for alle kommende madplaner.

Udnævn to-tre dage i løbet af ugen til køddage. Udnævn herefter en-to dage til fiskedage, en-to dage til vegetariske dage og ligeledes en-to dage til restedage, hvoraf den ene kunne være søndag, så I får brugt alle rester, inden en ny uge starter.

Når grundplanen er lagt med udgangspunkt i kød/fisk/vegetar, kan i hver uge beslutte jer for de konkrete retter, I har lyst til. Skriv først alt fra ’skal-bruges-nu-listen’ på og herefter alt det grønne. Husk her, at et helt hvidkålshoved kan bruges over flere uger, som stuvet hvidkål eller som strimler i en wok- eller gryderet, til fintsnittet salat eller ristet med krydderier og andet grønt i en grøntsagstærte.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter