0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Snebolden ruller videre: 7-Eleven dropper turbokylling

Kioskkæden med 172 butikker dropper hurtigvoksende kylling i millioner af måltider.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mathias Christensen
Foto: Mathias Christensen
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En af Danmarks største conveniencekæder, 7-Eleven, går til sommer i gang med at udfase den udskældte, hurtigt voksende kylling fra kædens 172 butikker.

I løbet af i år og næste år skal al kylling i måltidssalater, sandwiches og kyllingespyd – svarende til 150.000 kyllinger – overholde statens ethjertede dyrevelfærdsmærke, hvis hovedkrav er, at racen skal være langsomt voksende. De nye kyllinger bliver også danske, hvor de i dag er importeret fra udlandet.

7-Elevens melding er det seneste i, hvad dyreværnsorganisationer betegner som en »sneboldeffekt«, hvor en voksende gruppe af restauranter og detailbutikker dropper den forkætrede hurtigtvoksende kylling med øgenavnet ’turbokyllingen’. Senest, da Danpo, landets største kyllingeslagteri, mandag meddelte, at de helt udfaser produktionen af hurtigtvoksende kyllinger.

»Vi har et stort ansvar for, at vi sælger produkter, som er gode og ordentlige. Vi har igennem det sidste år ønsket at udfase de hurtigtvoksende kyllinger, men har ikke kunnet få leverancerne fra industrien. Det kan vi nu«, siger kommerciel direktør i 7-Eleven Maria Gervig. Kæden udfasede sidste år konventionelt grisekød i kædens hotdogs.

Fra 2022 skærper 7-Eleven kravene til to hjerter ifølge den officielle mærkningsordning.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter