0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

3F giver Nemlig.com ultimatum: Problemerne skal være løst inden for to uger

Nemlig.com og 3F har sat gang i et turboforløb, der skal rette op på forholdene hos onlinesupermarkedet. Lykkes det ikke, vil 3F varsle konflikt mod virksomheden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mandag mødtes ledelsen hos Nemlig.com med fagforeningen 3F for at tale om de arbejdsforhold hos onlinesupermarkedet, der gennem de seneste uger er blevet afdækket af Politiken. Der var to punkter på dagsordenen. Det første var arbejdsforholdene for de chauffører, der bringer varerne ud til Nemlig.coms kunder – det andet var forholdene for virksomhedens egne lagermedarbejdere.

»Det stod dog hurtigt klart, at et enkelt møde ikke var nok. Derfor har vi aftalt, at Nemlig.com og 3F skal bruge 14 dage på et turboforløb, hvor vi gennem en række møder skal forsøge at løse problemerne i virksomheden«, siger Jan Villadsen, der er gruppeformand i 3F’s transportgruppe.

Det næste møde er planlagt på onsdag, hvor Nemlig.com og 3F skal tale om arbejdsforholdene for de chauffører, der bringer kundernes varer ud for Nemlig.com. Politiken kunne i sidste måned afsløre, at chaufførerne har oplevet 15-timers arbejdsdage, flere måneders arbejde uden fridage, store bøder fra Nemlig.com og ruter, der er næsten umulige at nå til tiden. Arbejdsforholdene blev af eksperter betegnet som ulovlige.

Kritikken blev i første omgang afvist af Nemlig.com, der henviste til, at det er selvstændige vognmænd, der står for at levere kundernes varer. Men kort tid efter at artiklerne blev publiceret, udsendte onlinesupermarkedet en pressemeddelelse, hvori de undskyldte og midlertidigt suspenderede deres bødesystem. 3F har efterfølgende bedt Nemlig.com om en liste over samtlige selvstændige vognmænd. Den liste får de tirsdag, og den kan vise sig at blive afgørende, hvis man ikke finder en løsning på chaufførernes forhold.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Læs mere